Bosch boekt omzetstijging van ruim 5% in 2006

(Novum/Betten) - Bosch, onder meer toeleverancier aan de autoindustrie, heeft in 2006 een omzet gerealiseerd van EUR 43,7 miljard, een stijging van ruim 5% in vergelijking met een jaar eerder. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van de niet-beursgenoteerde onderneming uit Stuttgart.

Het resultaat voor belastingen over het afgelopen jaar zal dalen, zo laat Bosch weten. Dit zal uitkomen aan de onderkant van de eerder afgegeven bandbreedte van 7-8% van de omzet.

Vooral bij het onderdeel Automotive Technology, goed voor 62% van de totale omzet, verslechterden de omstandigheden significant, zo meldt de onderneming. De afzetprijzen daalden met gemiddeld 3-4% en de kosten voor grondstoffen stegen met EUR 240 miljoen.

Ook viel de bezettingsgraad terug, met name in de Verenigde Staten, als gevolg van 'aanzienlijke' verkoopmoeilijkheden onder Amerikaanse autoproducenten.

De omzetgroei van Automotive Technology bleef beperkt tot 3,5% op EUR 27,2 miljard. Bosch verwacht voor 2007 geen enkele verandering van de marktomstandigheden.

Innovaties zullen in de komende jaren dan ook voor groei moeten zorgen, zegt het bedrijf. In India en China lopen 80 projecten voor toepassingen van de dieselmotortechniek. Ook in Amerika heeft schone dieseltechnologie volgens Bosch veel potentieel vanwege de hoge brandstofprijzen.

Daarnaast denkt het bedrijf dat het aandeel Amerikaanse auto's dat is uitgerust met Bosch' ESP (elektronische stabiliteitsprogramma) zal verdubbelen van 36% in 2006 naar 72% in 2010.

De overige divisies lieten een sterkere groei zien. Bij het onderdeel consumentengoederen, zoals boormachine's, stegen de verkopen met grofweg 10% tot EUR 11 miljard, aldus het bedrijf. Het onderdeel industriele technologie groeide met meer dan 7%.

Naar regio werd de sterkste groei gerealiseerd in Azië, met een plus van 13%. In China en India was dat zelfs meer dan 20%. In Zuid-Amerika en Oost-Europa steeg de afzet met achtereenvolgens 14% en 13%. Noord-Amerika en West-Europa bleven achter met een groei van 4,5% en 3%.

"Onze langetermijnstrategie werpt zijn vruchten af," aldus bestuursvoorzitter Franz Fehrenbach. Die strategie bestaat erin een sterke groei te realiseren in Azië en buiten de divisie Automotive Technology.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden