Boris Giltburg verrijkt de Russische pianoliteratuur

KLASSIEK

Boris Giltburg

Rachmaninov, Sjostakovitsj

****

Met werken van de vier bekendste Russische componisten uit de twintigste eeuw, Rachmaninov, Sjostakovitsj, Skrjabin en Prokofjev, heeft de jonge Boris Giltburg dinsdag de bewondering van het Rotterdamse publiek afgedwongen. De tengere pianist die in 2013 het Brusselse Koningin Elisabethconcours won, wist niet alleen de Grote Zaal van de Doelen met overweldigende klanken te vullen; bovenal wist hij de harten van zijn muisstil luisterende toehoorders te raken met zijn prachtig lyrische en heldere pianissimo.

Van Rachmaninov speelde Giltburg de acht 'Etudes-tableaux' opus 33. In de complexer, soms bijna overdadige pianistiek ervan, perfect uitgevoerd, wreekte zich dat de zaal zó matig bezet was dat deze nogal hol klonk. Daardoor was het niet altijd gemakkelijk Giltburgs wervelende vingerspel te volgen. Enige matiging in tempo en dynamiek ware onder deze omstandigheden te prefereren geweest.

Giltburg manifesteerde zich dinsdag ook als briljant arrangeur in zijn pianobewerking van het Strijkkwartet nr. 8 in c, opus 110 van Dmitri Sjostakovitsj. Hij werkte de partijen van de vier strijkers om tot een indrukwekkende pianosonate, daarmee de pianoliteratuur met een bijzonder interessant werk verrijkend. Dit strijkkwartet is een van de meest persoonlijke composities van Sjostakovitsj, die het werk ter nagedachtenis aan zichzelf schreef, zo schreef hij een vriend. Maar tegelijk is het opgedragen aan de slachtoffers van het fascisme. Het werd gecomponeerd tijdens een bezoek van de componist aan de puinhopen van het gebombardeerde Dresden.

In het polyfone en intieme openings-largo, met grote intensiteit vertolkt, creëerde Giltburg een pianowerk dat vergelijkbaar is met Sjostkovitsj' neo-barokke preludes en fuga's. Hierop volgde in het Allegro molto een kletterende Toccata à la Prokofjev, die Giltburg met een ongekende kracht uit de toetsen hamerde. In de resterende delen overwogen verstilling, ernst en droefenis. Inmiddels is Giltburg aan de transcriptie van Sjostakowitsj Tweede strijkkwartet in A, opus 68 begonnen. Als toegift speelde hij het derde deel (Waltz) daaruit.

Andermaal een hoogtepunt werd tot slot Giltburgs weergaloze vertolking van de Sonate nr. 8 in Bes, opus 84 van Sergei Prokofjev. Niet eerder hoorde ik het tweede deel zo geraffineerd, elegant en dansant vertolkt! Een prachtig contrast vormde de lichtheid ervan met de markante hoekdelen, die onder Giltburgs vingers optimaal profiel kregen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden