'Borg op ov-chipkaart is snel weg'

Er staat nu 100 miljoen aan borg op de rekening van TLS. Als reizen achteraf worden afgerekend, is dat niet nodig.

We moeten heel snel af van de regel dat mensen borg op hun ov-chipkaart moeten zetten. Want intussen staat er ruim 100 miljoen euro aan borg op rekening van Trans Link Systems (TLS), het bedrijf dat in opdracht van vervoersbedrijven de betalingen regelt.

Dat zegt Eric Janse de Jonge, die in opdracht van het ministerie van infrastructuur het overleg leidt dat de samenwerking tussen de vervoersbedrijven als NS, Arriva, Connexxion, RET en GVB moet verbeteren. Uit dat overleg, het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) weet Janse de Jonge dat alle directeuren voorstander zijn van afschaffen van de borg.

TLS mag niet aan dat geld op zij rekening komen, maar vangt er wel rente over. "Leuk voor TLS zo'n buffer, maar niet voor de reiziger. Het kan bovendien wel wat transparanter. Ook de vervoersbedrijven hebben weinig zicht op wat er met dit geld gebeurt", aldus Janse de Jonge.

Mensen die met de trein willen reizen, moeten altijd zorgen dat er 20 euro op hun ov-chipkaart staat. Of 10 euro als het een persoonlijke kaart is. Of 4 euro als ze alleen met tram, bus of metro gaan. Als ze vergeten uit te checken, zijn ze hun geld kwijt. Dit om fraude te voorkomen.

Met de kosten van de aanschaf van de ov-chipkaart is die borg een hele investering. "Ik voorzie dat we binnen twee jaar een systeem hebben waarin de reis achteraf wordt afgerekend. Dat is eerlijker voor de reiziger. De NS business card werkt nu al zo", zegt Janse de Jonge.

In Rotterdam is de RET met een test begonnen van achteraf betalen. "De eerste resultaten zijn bemoedigend: het lijkt nu technisch uitvoerbaar."

Nu deze week de papieren treinkaartjes zijn afgeschaft, wordt het bedrag aan borg op de TLS-rekening alleen maar hoger. Want meer mensen zullen ook in de trein een ov-chipkaart gebruiken.

Een woordvoerder van TLS laat weten dat met het geld speculeren niet is toegestaan. Wel krijgt het bedrijf een bescheiden rente over dit enorme bedrag. Die rente investeert TLS in het ov-chipkaartsysteem. "Het geld komt ten goede aan de reiziger. Met het geld kunnen we diensten als het opladen van het saldo op ov-chipkaarten gratis houden. Ook gebruiken we het geld voor mensen die hun ov-chipkaart gekoppeld hebben aan hun bankpas. Als zij namelijk inchecken, schieten wij het bedrag tijdelijk voor. Dat wordt pas 's nachts van de bankrekening van de reiziger afgeschreven."

TLS moet zorgen dat het geld van de ov-chipkaarten bij de juiste vervoeder terechtkomt. Er zijn een kleine 14 miljoen ov-chipkaarten in omloop. Met 8,8 miljoen kaarten is in het vorig jaar ook gereisd in bus, tram, metro of trein. "Ook zonder die rente-inkomsten komt TLS er wel uit", denkt Janse de Jonge.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden