Bordeaux komt in opstand tegen oprukkend parisianisme

Inwoners van Bordeaux genieten van een warme zomerdag aan de oever van de Garonne en het 'Place de la Bourse' in het centrum van de stad. Beeld REUTERS

Het waren maar een paar stickers. Volgens sommige bronnen zijn er afgelopen week zelfs niet meer dan drie gesignaleerd in het centrum van Bordeaux. 

De plaatjes tonen een TGV, een stukje van de skyline van de wijnstad met daaronder de tekst: 'Parisien rentre chez toi', Parijzenaar ga naar huis.

Maar burgemeester Alain Juppé nam het hoog op. Het zou het werk van een 'extreem-linkse groepering' zijn, en hij deed meteen aangifte. Zo werd de actie, gericht tegen de invasie van hoofdstedelingen die rust en ruimte zoeken, landelijk nieuws.

Tot grote verbazing van Vincent Poudampa. Hij maakt met een vriend een ludiek bedoelde facebookpagina tegen oprukkend 'parisianisme'. Poudampa zou ook achter de stickers zitten, maar ontkent. Zijn compagnon zegt geen idee te hebben wie ze heeft gemaakt. "Waarschijnlijk zijn ze van de aanhang van de Girondins, de voetbalclub hier. Het is een beetje in hun stijl."

Tekst loopt door onder foto

Een nieuwe trein van de TGV hogesnelheidslijn die Parijs met Bordeaux verbindt. De rit duurt slechts twee uur.Beeld AFP

Slachtoffer van eigen succes

Hoe dan ook, de mannen zijn blij met de ophef, want nu worden de schijnwerpers gericht op het probleem waar ze aandacht voor vragen: Bordeaux is slachtoffer van zijn eigen succes. De stad aan de brede, modderige Garonne is lange tijd geroemd om de betaalbare huizen, goede scholen en het natuurschoon in de omgeving: de Golf van Biskaje, het enorme bos van Les Landes en ook de Pyreneeën zijn niet ver.

Ideaal voor gezinnen uit de hoofdstad, die de krappe dure appartementen en verontreinigde lucht moe zijn. "Maar nu rijst de huizenprijs de pan uit, met een stijging van 57 procent sinds 2006, en is zelfs Saint-Michel - een buurt in het centrum met veel immigranten - onbetaalbaar geworden. De crèches en scholen zitten vol en we staan allemaal veel langer in de file."

En dat is voor een belangrijk deel inderdaad de schuld van de Parijzenaars, zeggen de Bordelais. "Het gaat ons er niet om Parijzenaars te bashen", bezweert Vincent. "Het is een oude Franse traditie om je vrolijk te maken over de arrogantie van de hoofdstad." Maar volgens cijfers van het Franse CBS, het Insee, zijn de nieuwkomers in Bordeaux de laatste jaren voor zestig procent afkomstig uit de regio Parijs.

"En het kan nog erger worden." Sinds kort is de reistijd tussen Parijs en Bordeaux flink korter geworden, de TGV doet nu nog maar twee uur over de zeshonderd kilometer. De gemeente richt haar communicatie op dat gegeven. "De bedoeling is Parijs nog veel meer hierheen te halen. Op de nieuwjaarskaart van de gemeente hebben ze dit jaar de Eiffeltoren in een foto van ons beroemde Place de la Bourse geshopt. 'Bordeaux - Parijs = 2 uur' staat erbij."

Groei en ontwikkeling zijn belangrijk, beaamt hij. "Maar de voorzieningen houden dit tempo niet bij."

Uiteindelijk gaat Bordeaux, vreest hij, aartsrivaal Parijs achterna. "Dit wordt steeds meer een stad voor een elite die op zijn gemak is met de globalisering en zijn grensoverschrijdende economie en Airbnb-toeristen. Middenklassers en wat je vroeger de arbeidersklasse noemde, vertrekken. Zij bouwen goedkope en vreselijk lelijke huizen op dertig, veertig kilometer afstand van de stad. Dus het wordt hier ook nog eens lelijker, dankzij Parijs."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden