Bonuspunten halen om in het paradijs te komen

Wat beleven moslims aan de ramadan? En valt er ook voor niet-gelovigen iets religieus aan te beleven? Koert van der Velde vast mee, als flirt met Allah.

Ben je in de moskee, dan ben je in het huis van God. Gods licht schijnt daar, en dat kun je voelen, zegt spreker Yoesoef uit Gouda tegen de mannen in de zaal en de onzichtbare vrouwen elders in het gebouw.

Tijdens het gebed kun je God zien, heet het, en als jij hem niet ziet, bedenk dan dat hij jou ziet. Dat is weldadig. De beleving van dit idee wordt op allerlei manieren werkelijk gemaakt, bijvoorbeeld door op weg naar de moskee deze formule te prevelen: 'God, geef mij licht voor me en licht achter me, opzij en in mijn hart, in mijn ogen en oren, doordring mij ervan'.

Moskeebezoek en gebed worden zo tot religieuze ervaringen, en ook voor wie niet gelooft is wellicht de schoonheid van de ervaring in te voelen, en met enige oefening wellicht zelfs te beleven.

Een voor de gelovigen cruciale kant van deze beleving bevalt me echter niet, en dat maakt het moeilijker je bij wijze van spel in te leven. De ervaring van God lijkt voor de meesten een bijzaak.

Te oordelen aan wat ze zeggen, zijn ze vooral bezig met punten halen om in het paradijs te komen. Yoesoef: "Hoe verder je moet reizen om in de moskee te komen, hoe meer beloning". Hij doelt op het halen van ajr, door anderen platweg 'bonuspunten' genoemd.

"'s Nachts bidden is voor wie meer ajr nodig heeft", zegt buurman Ahmed beslist, "en wie heeft dat niet?"

Ik niet. Ik houd niet van het idee van een God die als een boekhouder mijn goede en slechte daden bijhoudt. Ieder zijn smaak. Ik vind het meer een manier om mensen bang te maken.

Wat mij betreft is dit geen wet van God, maar een door mensen gemaakt beeld, en is de keuze voor het ene of het andere beeld zuiver en alleen een kwestie van smaak - je hebt van zoet tot bitter, van intens tot flauw, van wijs tot dom, van stijlvol tot smakeloos.

De moskeegang en het islamitisch gebed smaken best goed. En er valt meer te proeven. De islam is een Mekka voor wie iets religieus wil beleven, ook als je niet in de islamitische leer gelooft.

"Niet dat je er dan punten voor krijgt hoor", zegt de imam. "Voor punten die toegang geven tot het paradijs moet je geloven. En dan is het zo gemakkelijk. Je hoeft de recitaties van de koran niet eens te verstaan om ajr te krijgen. Maar wie het Arabisch begrijpt, krijgt wel veel meer punten."

Als je de recitaties alleen gevoelsmatig ondergaat, moet je ontelbaar meer luisteruren maken. Allah zou zo gezien dus Arabieren voortrekken. Maar de imam, eh, Allah, is de beroerdste niet: "De overlevering zegt dat iedereen die niet al te slecht leeft van God uiteindelijk vergeving zal krijgen en het paradijs binnen mag."

"Bijna iedereen", verbetert hij zich. "Als je maar gelooft dat de Koran Gods woord is." En de rest van de centrale dogma's voor waar houdt.

De imam zou het niet uit zichzelf willen zeggen, maar zich verschuilend achter de Koran, moet hij het desgevraagd bevestigen: wie niet gelooft gaat naar de hel.

Meer over de flirt van Koert van der Velde met Allah:

http://flirtenmetgod.blogspot.com/

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden