Bont wordt weer populair bij mode-ontwerpers

De discussie over bont laait op nu dierenhuiden steeds vaker worden gebruikt door ontwerpers, zowel in de officiële als in de alternatieve modecircuits. De stichting Bont voor Dieren wijst beschuldigend naar het Nederlands Bontinstituut. Dat probeert ontwerpers 'aan het bont' te krijgen door bijvoorbeeld sponsoring. Zo biedt het instituut jonge ontwerpers en modestudenten aan om zich op zijn kosten in bontverwerkingstechnieken te scholen aan het Deense Saga Design Centre. Daarom zit in veel eindexamencollecties en in nieuwe collecties van reeds gevestigde jonge ontwerpers bont verwerkt. Er wordt onder meer met nerts gewerkt, een bontsoort die ook in Nederland wordt geproduceerd. R. Haarman van het Nederlands Bontinstituut erkent dat zijn organisatie jonge ontwerpers steunt. ,,Vooral internationaal is de belangstelling voor bont spectaculair toegenomen.'' De consument is volgens hem volwassen genoeg om zelf uit te maken of hij bont wil dragen.

De discussie spitst zich toe op de vraag welke bontsoorten wel, en welke niet mogen. Afgelopen zondag werd in een modeshow in het Haagse Museon, georganiseerd door Arctic Peoples Alert, kleding van zeehondenbont getoond. De organisatie, die zich inzet voor het behoud van de Eskimo-cultuur in Groenland, wil mede door de import van zeehondenbont de Groenlandse Inuit-eskimo's steunen.

Volgens woordvoerder G. de Groot gaat het om zeehondenhuiden die de Inuits niet meer voor kleding gebruiken, omdat ook in Groenland de 'Nike-mode' heeft toegeslagen. Verder zou zeehondenbont ethisch verantwoord zijn omdat het een restproduct is: de Inuits eten zeehondenvlees. De Nederlandse wetgeving verbiedt de import van bont van jonge zeehonden. Dit zou gaan om volwassen zeehonden.

In alternatieve modekringen is vooral de toepassing van alternatieve bontsoorten 'hip', dus geen nerts en poolvos, wel 'ethisch verantwoord' koeien- en rattenbont. Nu komt bont in accessoires, zoals topjes, tasjes, schoenen en kragen. ,,Bont komt, het zit in de lucht,'' riep ook voormalig museumdirecteur F. Haks vorige week tijdens een lezing. Als gelegenheids-trendwatcher had hij dergelijke signalen opgevangen uit de reclamewereld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden