Bomen planten slechts tijdelijke oplossing

Wetenschappers geloven niet in de werking van CO2-compensatie. Het aldus ontstane beeld doet af aan de urgentie van het klimaatprobleem.

CO2-compensatie werkt niet, zeggen Nederlandse milieuwetenschappers. Bedrijven als de Klimaat Neutraal Groep (CNG) die compensatie verkopen, dragen daarom niet substantieel bij aan het neutraliseren van broeikasgassen: bomen planten is slechts een tijdelijke oplossing.

In Trouw legde CNG-directeur Niels Korthals Altes gisteren uit hoe zijn bedrijf uitstoot compenseert. CNG maakt duurzame energieprojecten rendabel en financiert bosaanplant. „Maar bomen planten is hooguit een tijdelijke oplossing”, stelt Jan Hendriks van de Universiteit Nijmegen. „Tijdens de groei nemen bomen CO2 op en houden dat vast tot ze dood gaan. Daarna komt het broeikasgas weer in de atmosfeer terecht.”

Helias Udo de Haes, voorzitter van Toetsingscommissie Inkoop Hout, bevestigt dat. Ook hij maakt zich zorgen. „Waar nu een compensatiebos staat, stond daarvoor bijvoorbeeld een natuurbos. Dat wordt gekapt om het nieuwe bos te plaatsen.” Funest voor de natuur, en het laat ook CO2 vrij dat werd vastgehouden door de gekapte bomen.

Volgens Lucas Reijnders van de Universiteit van Amsterdam wordt een compensatiebos vaak geplant op akkerland. „De boeren verhuizen naar een ander stuk land en kappen daar bos.”

Volgens Reijnders blijkt uit onderzoek dat voor iedere twee bomen die als compensatiemiddel worden geplant, er elders één wordt gekapt. Twintig procent meer dan CNG rekent. Maar er is meer kap, denkt Reijnders. „Bewoners uit de omgeving gebruiken het nieuwe bos als brandhout.” Veel is daar volgens hem niet aan te doen. „Ik zou daar niet graag als politieagent werken en tegen de bewoners zeggen: jullie mogen niet kappen, want de rijken in het Westen willen graag auto blijven rijden.”

Bedrijven die handelen in CO2-compensatie weten dat bosaanplant omstreden is. Daarom richten zij hun pijlen meer en meer op duurzame energieprojecten. Ook CNG maakt gebruik van windmolenparken en waterkrachtcentrales. Maar ook daarvan staat de effectiviteit ter discussie.

„Veelal maken dit soort bedrijven gebruik van windmolenparken of waterkrachtcentrales die er al staan. Maar die energie wordt al opgewekt. Pas als CNG een nieuwe centrale bouwt wordt werkelijk CO2 gecompenseerd”, zegt Reijnders.

Ook de prijzen die CNG rekent zijn volgens hem onvoldoende. Volgens CNG is één cent voldoende om de CO2 van één liter benzine te compenseren. Reijnders schat dit op vijftig cent per liter. Ook elektriciteit ’klimaat neutraal’ maken is volgens hem duurder dan CNG berekent. „Windenergie is even duur als ’vuile’ energie. Dat betekent dat het neutraliseren evenveel moet kosten als de energierekening zelf.”

Sanderine Nonhebel van de Universiteit Groningen is gelijk gestemd. „CNG houdt zich aan de regeltjes, maar lost het probleem niet op. Integendeel. Hun werk geeft een vertekend beeld: de consument krijgt ten onrechte het idee dat CO2-uitstoot voor een paar kwartjes kan worden gecompenseerd. Dat doet af aan de urgentie van het klimaatprobleem.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden