Bombastisch aangekondigd anti-Facebook alweer ter ziele

Unthink.

'We moeten de ketenen van Facebook van ons afwerpen. Het is tijd voor een sociale-mediarevolutie.' Met deze bombastische woorden wilde het zelfverklaarde anti-Facebook Unthink de sociale-mediamarkt bestormen. Maar met hoeveel kabaal te kwamen, zo stilletjes druipen ze weer af. Nog geen jaar later is Unthink alweer ter ziele.

De url van Unthink is verlopen en de oprichters laten niets meer van zich horen, meldt The Next Web. De Amerikaanse startup haalde meer dan 2,5 miljoen dollar op en kende naar eigen zeggen een ontwikkelingsperiode van drie jaar. In oktober 2011 werd het 'revolutionaire' sociale netwerk gelanceerd, met een manifest tegen onderdrukkende sociale netwerken zoals Facebook, Google+, Twitter en LinkedIn.

Unthink beloofde de privacy van de gebruikers te waarborgen en de gebruikers alle keuzevrijheid te bieden over bijvoorbeeld welke advertenties getoond werden. Oprichter Natasha Dedis richtte het sociale netwerk omdat haar zoon een profiel wilde aanmaken op Facebook. Dedis verbood dit echter omdat de gebruikersvoorwaarden haar niet aanstonden.

In een van de commercials wordt onder andere een look-a-like van Facebookoprichter Mark Zuckerberg uitgefoeterd door een jonge vrouw: Je hield ons voor dat dit onze wereld was. Maar ik wist niet dat ik onderdeel van jouw poppenkast werd - waar je jouw wereld aan ons opdrong. Waar je controle uitoefent over mijn berichten en mij bespioneert, met je arrogante houding. Ik heb het gehad met jouw illusie van gratis. Ik vertrouwde je, en dat vertrouwen is verbroken. Ik zal niet meer onder jouw tirannie leven.

Ook het andere anti-Facebook Diaspora heeft het ondertussen ook moeilijk. Met slechts 375.000 leden valt het in het niet bij de ruim 900 miljoen leden van Facebook.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden