BolsWessanen maakt fusie weer ongedaan

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Het met tegenslagen kampende concern BolsWessanen gooit het roer drastisch om. De fusie van twee jaar geleden wordt, al is het geleidelijk, in feite weer ongedaan gemaakt. Dit gebeurt door het afslanken en op termijn mogelijk zelfs geheel afstoten van de door Bols ingebrachte drankenpoot.

Deze ingrijpende koerswijziging heeft de kersverse topman van BolsWessanen A. Zondervan gisteren in Amsterdam aangekondigd. Zijn voorganger R. Schipper, de laatste Bols-man in het bestuur, is nog geen maand geleden opgestapt. Schipper vertrok als reactie op aanhoudende kritiek van analisten en beleggers omdat de drankendochter aanhoudende teleurstellende bedrijfsresultaten vorig jaar liet zien.

Meteen na zijn vertrek waait er bij Wessanen een nieuwe wind. De strategie die Schipper in het uit maart daterende jaarverslag meldt is daarmee in één klap verouderd. Want Zondervan, zelf van Wessanen afkomstig, voelt zijn critici haarscherp aan. Hij is van plan de Bols-activiteiten zo snel mogelijk uit het concern te laten wegzakken. “In de naaste toekomst zal BolsWessanen zich geleidelijk, maar nadrukkelijk ontwikkelen tot een onderneming van overwegend voedingsmiddelen”, deelde hij de jaarlijkse vergadering van aandeelhouders mee. Bij het concern werkten vorig jaar bijna 10 000 mensen, waarvan goed 8 000 buiten Nederland.

Het nut van de in maart 1993 beklonken fusie tussen Bols en Wessanen werd door veel buitenstaanders al van meet af aan in twijfel getrokken. Vraagtekens werden ook gezet bij het grote aantal bestuurders dat sedert de fusie bij het bedrijf besloot op te stappen.

Boot aan

Nu de beloofde synergie uitblijft, de bedrijfswinst vorig jaar stagneerde op 254 miljoen gulden en het concern dit jaar zelfs een winstval van 10 tot 15 procent tegemoet ziet, is de boot helemaal aan. Vandaar dat de Vereniging van effectenbezitters (VEB) er eerder deze week bij het bestuur op aandrong het concern maar weer zo snel mogelijk op te splitsen.

Zondervan heeft met zulke opsplitsingsdiscussies geen enkele moeite. Integendeel, ook hij beaamt dat de fusie “weinig succesvol” is gebleken. Ook wil hij in principe “niets uitsluiten”, zo hield hij de honderden aandeelhouders gisteren in het Okura-hotel voor. “Heilige koeien ken ik niet”, benadrukte Zondervan.

Maar anders dan de VEB bepleit zijn Zondervan en A. van der Stee, de president-commissaris van het concern, vooralsnog geen voorstander van het onmiddellijk afstoten van de drankendivisie. Dit kan beter geleidelijk gebeuren, vinden zij. De top van Bols-Wessanen beschouwt een “geforceerde verkoop” van de dranken-dochter als een financieel minder aantrekkelijke optie.

Hun bedoeling is het drankenbedrijf, waar de winst vorig jaar terugviel van 133 naar toch nog altijd 108 miljoen gulden, deels af te slanken en deels te concentreren op gebieden en merken waar het wel goed gaat. Zo is Bols Benelux nog wel “zeer winstgevend”, evenals sommige internationale likeurmerken van het concern.

In Italië, waar bij Bols de grootste klappen vielen - onder meer door het 40 procent in waarde dalen van de lire - zijn eind vorig jaar al maatregelen getroffen. Het bedrijf daar werd overgedragen aan de concurrent Campari, die over betere distributiekanalen beschikt. In ruil daarvoor verwierf BolsWessanen een belang van 35 procent in Campari wereldwijd.

De integratie van de Italiaanse drankenactiviteiten in Campari zal met kracht worden voortgezet. Elders in de wereld wil Zondervan de Bols-bedrijven eveneens, naar het voorbeeld van Campari, waar mogelijk met sterke locale partners laten samengaan. Nieuwe activiteiten zal het concern in elk geval niet meer ondernemen op het vroegere Bols-gebied van wijn en gedistilleerd.

Afscheid

Naast de drankenpoot (omzet 27 procent van de in totaal 5,3 miljard gulden) zijn er nog enkele veel kleinere onderdelen waarvan BolsWessanen wel onmiddellijk afscheid denkt te nemen. Dat zijn activiteiten op het gebied van droge soepen (in Engeland), mayonaise (VS), bioscoopreclame en mineraalwater (beide in Zwitserland) en consumptie-ijsfabriek Den Hertog in eigen land. Samen zijn deze goed voor 150 miljoen gulden omzet, waarvan Den Hertog (honderd werknemers) 40 miljoen. De chocolade-bedrijven in Europa wil BolsWessanen nog wel handhaven, maar net als bij de dranken zullen hier geen nieuwe investeringen meer plaatsvinden.

De enige sectoren die BolsWessanen wel als zijn 'op groei gerichte kernactiviteiten' beschouwt, zijn in Europa: kaas (Leerdammer en in Duitsland binnenkort het merk Landana), snacks (diepvriesprodukten, maar sinds kort ook Vietnamese loempia's) en ontbijtgranan (cornflakes, müsli en crispies). In de Verenigde Staten - BolsWessanen haalt hier de helft van zijn omzet vandaan - richt het concern zich onder meer op zuivel (melk, ijs en yoghurt-ijs) en vruchtendranken voor kinderen.

Alleen in deze van Wessanen afkomstige kernactiviteiten wil het concern nog investeren en via nieuwe acquisities een krachtige expansie nastreven. Zo zal in de Amerikaanse stad Phoenix, Arizona binnenkort een nieuwe fabriek voor vruchtendranken worden gebouwd, om vandaar uit in Californië de markt te kunnen veroveren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden