Bollenstreek wordt weer rechtstreeks aan de snelweg gekoppeld
HAARLEM, BURGERVEEN - De bollenstreek heeft er lang voor geknokt, maar op 6 december is hij er dan: de verlegde provinciale weg N 207, die het verkeer een stuk sneller richting oost moet brengen. Van Nieuw Vennep mag de vlag uit, want dat is straks àf van de duizenden auto's en vrachtwagens die dagelijks de straten verstoppen. Die rijden er nu netjes omheen.
Met de nieuwe provinciale weg, die de 'bollenroute' Hillegom-Lisse-Sassenheim (N 208) rechtstreeks met de A 4 verbindt, is een belangrijke nieuwe schakel gelegd in de verbinding tussen bollenstreek en het rijkswegennet.
Compleet is die verbinding vooralsnog niet. Met de openstelling van de nieuwe weg krijgt nog alleen het verkeer dat via de A 4 richting noord gaat lucht. Verkeer dat richting zuid de A 4 of de A 44 (Wassenaar) op wil, zal pas eind volgend jaar toegang tot de snelweg krijgen.
Daar wordt sinds 1993 hard aan gewerkt. Regelmatige passanten van het knooppunt Burgerveen - waar de A 44 van de A 4 aftakt - krijgen al een duidelijk beeld van hoe het er straks zal gaan uitzien.
De noodzakelijke reconstructie van het knooppunt staat in direct verband met de verbreding tot tweemaal vier rijstroken van de A 4 tussen Schiphol en Burgerveen, midden jaren zeventig. Door die operatie raakten Nieuw Vennep en de bollenstreek hun aansluiting op de snelweg in zuidelijke richting kwijt. Daar was toen geen plek meer voor, met als gevolg een druk sluipverkeer via Sassenheim.
Om de nieuwe verbindingen te realiseren, moeten enkele forse kunstgrepen worden toegepast. Eén ervan is de verlegging van de aftakking van de A 4 (de A 44 richting Wassenaar), waarmee begin volgend jaar wordt begonnen. Anderhalve kilometer weg zal dan enkele tientallen meters in westelijke richting worden verplaatst. Dat zal ruim drie maanden in beslag nemen.
Tegelijkertijd wordt dan het dijklichaam dat de verbinding vormt tussen de A 44 en de Venneperweg (N 207) geasfalteerd, zodat het verkeer in april toegang krijgt tot de snelweg richting Wassenaar en Den Haag.
Om het verkeer van de N 207 op de A 4 richting Leidschendam te krijgen, moest een 'fly-over' worden gebouwd. Een tachtig meter lang viaduct over de verlegde A 44, waaraan nu de laatste hand wordt gelegd. Eind dit jaar moet het klaar zijn. Maar het zal nog zeker tot oktober volgend jaar duren, voordat de hele verbinding in gebruik kan worden genomen.
Dezelfde tijd vergt de aanleg van de verbinding tussen A 44/A 4 met de N 207 (Hillegom-Alphen) in noordelijke richting. Verkeer van de A 4 krijgt dan via een aftakking rechtstreeks toegang tot de N 207; dat van de A 44 gaat er via een krul naar toe.
Door deze constructie wordt niet alleen de bollenstreek direct verbonden met de snelweg, ook Alphen wordt er vanaf de A 4 en de A 44 beter bereikbaar door, waardoor menige gemeente in het plassengebied verlost zal worden van veel sluipverkeer.
Vraag blijft dan alleen nog welke gevolgen die ontsluiting zal hebben op de smalle (tweemaal twee rijstroken) A 44 tussen Burgerveen en Leidschendam, als daar nog meer verkeer op wordt losgelaten. Met regelmaat scoort de weg hoog in de file- en ongevallen-toptien.
In het bestaande wegenplan staat verbreding pas in 2006 te wachten, maar bij Rijkswaterstaat loopt al geruime tijd een studieproject voor een vroegere oplossing van het probleem, in samenhang met het nog te bepalen definitieve tracé van de hoge snelheidslijn.
Medio volgend jaar wordt voor het gedeelte Burgerveen-Leiden de trajectnota MER vastgesteld, waarin verschillende varianten op hun milieu-effect worden getoetst. Maar bij Rijkswaterstaat verwacht men dat de minister pas begin 1998 een beslissing zal kunnen nemen.
Het gedeelte tussen Leiden en het Prins Clausplein zal in 1999 tweemaal driestrooks zijn.