'Bol.com hoeft niet wakker te liggen van komst Amazon'

Amazon komt naar Nederland. Nou ja, het e-commercebedrijf heeft een Nederlandstalige variant van zijn Duitse webshop gelanceerd. Wie een smartphone, elektrische barbecue of een goed boek wil aanschaffen, hoeft zich dus niet eerst door Duitse naamvallen te worstelen, maar kan dat in het Nederlands doen. Moeten online-grootmachten als Bol.com en Coolblue vrezen voor een Amerikaanse invasie? Absoluut niet, zegt retaildeskundige Paul Moers.

Waarom niet?

"Amazon betreedt de markt behoorlijk laat. Wehkamp, Bol.com en Coolblue hebben al een behoorlijk groot marktaandeel. Ze weten precies wat de Nederlandse consument wil. Het duurt wel even voordat Amazon dat allemaal heeft uitgevogeld. Daarbij zijn Bol.com en Coolblue ijzersterke merken met een uitstekende reputatie. Waren klanten niet tevreden over ze geweest, dan had Amazon nog een kans gehad. De algemeen directeur van Bol.com vertelde me onlangs nog dat hij geen seconde wakker ligt van dit nieuws."

Er wordt al jaren gespeculeerd over de komst van Amazon. Komt er na de Nederlandstalige site ook een distributiecentrum in Nederland?

"Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Dat er al zo lang gespeculeerd wordt, komt ook doordat wij apetrots zijn op ons landje. Wij vinden onszelf heel belangrijk, maar op de wereldmarkt zijn we een kleine speler. Voor Amazon zijn grotere markten veel interessanter. Dat bedrijf kijkt nu de kat uit de boom vanuit Duitsland en wil eerst eens zien hoe de Nederlandse markt in elkaar steekt."

U zegt dat de omzetgroei van webshops de komende jaren zal afvlakken. Is die markt verzadigd?

"Dan kun je wel zeggen. Elf jaar geleden was die omzet nog 2,8 miljard euro. Nu 16 miljard. Zo'n felle groei gaan we niet meer meemaken.

"Ook beleving is voor de consument belangrijker geworden. We zijn niet van die wezens die bij de brievenbus gaan zitten wachten op een pakketje. We willen vermaakt worden en daar kan retail een rol in spelen. Ik was onlangs in Canada en winkelcentra daar hebben een piratenschip, een dolfijnenshow, een midgetgolfbaan, ga zo maar door."

Gaan fysieke winkels de webshops op termijn dan inhalen?

"Ze wisselen elkaar af. Vorig jaar was de omzet van fysieke winkels hoger, dit jaar lopen de webshops voorop. De combinatie van die twee blijkt het beste te werken. Waar vroeger de webwinkels in hun eentje opereerden, hebben ze nu ook fysieke winkels nodig. Daarom opent Amazon fysieke winkels. Ook Neckermann en Coolblue hebben het gedaan. Ik zou het Bol.com ook aanraden."

Zonder fysieke winkel in Nederland maakt Amazon dus eigenlijk geen kans?

"Geen kans, dat is te zwaar aangezet. Amazon is nog steeds een ontzettend sterk merk. Maar de harde noodzaak om in Nederland een webwinkel te beginnen, is er niet. We hebben er hier zat. Dat maakt het succes van Amazon in Nederland beperkt. Wat die fysieke winkels betreft, Amazon heeft er nu een aantal in de Verenigde Staten geopend. Het is geen keten, dan is het aansturen en bemannen van winkels in de rest van de wereld moeilijk."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden