Bol.com: digitaal lezen is dé hit van 2009

Digitale boeken verkopen zo goed, dat Bol.com de introductie van het eBook als het hoogtepunt van 2009 beschouwt.

De grootste Nederlandse boekenleverancier op internet verkocht sinds augustus 2009 zo’n 63.000 boeken en 15.000 eReaders, vijf maal zoveel als verwacht.

Lezers blijken sneller een nieuw eBook aan te schaffen dan een exemplaar van papier. In de eerste twee maanden na de introductie, verkocht Bol.com 4,5 boek per klant. ‘Enorm veel’ als je dit vergelijkt met de vijf tot zes boeken die een gemiddelde klant van Bol aanschaft, zegt algemeen directeur Daniel Ropers.

De meest populaire titels waren ‘Mannen die vrouwen haten’ van Stieg Larsson en ‘Het lot van de familie Meijer’ van Charles Lewinsky, ‘Het diner’ van Herman Koch en ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’ van Paulien Cornelisse. Naast bestsellers verkopen met name boeken die niet meer in print verkrijgbaar zijn, erg goed, met ‘De dood voor ogen’ van Peter James en ‘Zachte heelmeesters’ van Nicolet Steemers als meest gedownloade boeken.

Het succes van het eBook zit hem deels in de prijs. Een digitale versie is 20 procent goedkoper dan een papieren boek. Daar kan nog eens 15 tot 20 procent van af als de overheid het BTW-tarief laat zakken. “Een boek is een cultuurproduct, of het nu van papier wordt gelezen of van een scherm. Het hoort dus met 6% BTW belast te worden, en niet met de nu geldende 19%”, zeg Ropers. “Het is belachelijk dat een groot deel van het prijsvoordeel van digitale boeken hierdoor in de zakken van de overheid verdwijnt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden