boevink / Winkelcentrum van ’t jaar

We weten allemaal wat een winkelcentrum is. Het mijne heeft alles, van supermarkt tot apotheek, van snackbar tot reisbureau, maar het mist iets.

Mijn winkelcentrum heeft geen ’uitstraling’. Dat is namelijk wat we van een modern winkelcentrum verwachten: uitstraling. In een winkelcentrum anno nu kom je niet alleen om iets te kopen, je komt er voor de ’beleving’. Kennelijk zit die beleving vooral in de architectuur en de aankleding – half gesloten complexen met een luxe ’uitstraling’ om, liefst overdekt, in te wandelen, te verwijlen zelfs. En gisteren was het weer zover: het winkelcentrum van het jaar werd gekozen. Criterium: het moet nieuw zijn – of vernieuwd – en in 2006 of 2007 geopend. Dus helemaal van deze tijd.

Daags voor de uitverkiezing bezochten we twee van de zeven genomineerden, die zich beide in de Haarlemmermeer bevinden, de een bij een woonboulevard in Cruquius, de ander in Hoofddorp.

We namen de bus. Die zette ons midden in de polder af. We liepen tien minuten langs kassen en velden met zwaar geurende hyacinten, langs een asfaltweg zonder trottoir, in de richting van een smal, hoog object, een zogeheten landmark. Daar namelijk lag het nieuwe winkelcentrum – een halfrond bouwwerk met hoge glasfaçades onder een overhangende luifel. Bij het betreden passeerden we eerst een bord met ’Tot 11.00 uur koffie voor 1 euro’, maar dat vonden we om half twaalf niet uitnodigend meer. Het winkelaanbod, Beter Bed, Kwantum, Blokker, Halfords, Leen Bakker, dat kwam ons bekend voor, maar we moesten dat volgens de folder van de vastgoedontwikkelaar breed zien als een aanbod van ’living en outdoor’ in ’een opvallend intieme sfeer’ die zorgt voor ’een duidelijke synergie met een langere verblijfsduur als resultaat’.

We waren zo weg.

In Hoofddorp gingen we op zoek naar de tweede nominatie: het Polderplein. Dat was niet zo eenvoudig, we vonden eerst het verkeerde centrum, maar dankzij een enthousiaste Hema-baas kwamen we toch goed terecht: in een overdekte, tochtige, met écru-kleurige tegels belegde A1-locatie. Weer met de uitgesleten formule- en franchiseketens, maar ook met een paar zelfstandigen, al zaten die ’niet helemaal in de loop.’

Maar de Hema-man was een ondernemer met het hart op de goede plaats, die bij de ingang snel een paar vloermatten recht legde en al had gebeld vanwege een wiebelend terrastafeltje. Ook de lentedecoratie was zijn idee en ja, je voelde heel diep van binnen iets van beleving opkomen. Maar ik miste iets, iets helemaal van deze tijd.

Net buiten het centrum zagen we Jef’s bedtextiel. Een winkel als een bazaar, met een eigenaar wijdbeens voor de deur en bespreekbare prijzen. Dat is het. Het belevingsconcept van de toekomst: de souk! Maar winkelcentrum van het jaar werd uiteindelijk De Passage in Den Haag. Gewoon weer oude luister.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden