Boeten voor een niet-begane massamoord

Blackbird

Regie: Jason Buxton Met Connor Jessup Alexia Fast

****

Met spijkers uit zijn jack, zwart geverfd haar, een satan-tattoo op zijn rug en een donkere blik, oogt de vijftienjarige 'loner' Sean als de spreekwoordelijke misfit, de norse puber die weinig goeds in de zin heeft. Als de hockeybink van de school hem zijn prille verliefdheid op een mooie klasgenote in de weg zit, uit Sean zijn agressie online te fel. En dan blijkt iedereen, ook zijn eigen vader, hem vanwege zijn zonderlinge uiterlijk en introverte natuur, te wantrouwen. Sean wordt gearresteerd op verdenking van het plannen van een 'school killing' en hij wordt opgesloten in een jeugddetentiecentrum.

Het is pijnlijk om de machteloosheid van deze gevangene mee te voelen. De behoefte aan een zondebok overheerst alles, alsof Sean, die in het detentiecentrum de bijnaam 'Columbine' krijgt, moet boeten voor al die massamoorden die wel echt plaatsvonden. Nog erger is het dat de dure advocaat direct de handdoek in de ring gooit. Sean kan maar beter schuldig pleiten, tegen dit wantrouwen is geen kruid gewassen. Waar is Willem Anker als je hem echt nodig hebt?

Heel spannend is de dynamiek tussen de stijfkoppige Sean en zijn belager in de gevangenis, een jongen met een moord op zijn geweten. Ontroerend is het als Sean met een onverwacht gebaar de destructieve houding van deze jongen lijkt te doorbreken. Regisseur Buxton wrijft de zaken soms iets te ferm in - Sean leest opzichtig Kafka tussen de gevangenen - maar hij maakt het Canadese 'Blackbird' ook tot een wurgend gevangenisdrama dat herinnert aan klassiekers uit het genre, zoals Robert Bressons 'Pickpocket'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden