Boete van ACM voor Volkswagen maakt weg vrij voor Nederlandse claims om sjoemelsoftware

Beeld AFP

Nu de Autoriteit Consument en Markt (ACM) de hoogst mogelijke boete aan autofabrikant Volkswagen oplegt vanwege het sjoemelen met dieselauto’s, is ook in Nederland de weg vrij voor schadeclaims van consumenten.

Software installeren waardoor auto’s tijdens het testen schoner rijden dan op de weg, terwijl je ondertussen reclame maakt met woorden als ‘milieuvriendelijk’, ‘superzuinig’ en ‘schoon’. Dat had autofabrikant Volkswagen volgens de ACM niet mogen doen. Voor het misleiden van de consument krijgt de autofabrikant een boete van 450.000 euro, de maximumboete die de ACM voor een overtreding kan uitdelen.

De uitkomst van het onderzoek van de ACM kan geen verrassing zijn voor het Duitse autoconcern. Sinds in september 2015 bekend werd dat Volkswagen op grote schaal sjoemelde met de uitstoot van diesels, krijgt het bedrijf onophoudelijk te maken met boetes en claims. De hele affaire kostte Volkswagen al meer dan 25 miljard euro.

Vooral in de VS heeft Volkswagen het zwaar te verduren. In Europa, waar het concern twintig keer zo veel sjoemeldiesels heeft verkocht, heeft Volkswagen het minder lastig. Volgens kritische Europarlementariërs heeft dat te maken met de macht van de Duitse autolobby. 

Volkswagen wringt zich in Europa nog altijd in allerlei juridische bochten om aan boetes en claims te ontkomen. Op het onderzoek van de ACM reageerde Volkswagen dan ook allerminst deemoedig. Zo wijst de autobouwer in zijn verweer op een onderzoek waaruit blijkt dat minder dan 2 procent van de ondervraagden zijn keuze laat afhangen van de duurzaamheidsaspecten van de auto. De ACM stelt fijntjes dat dit haaks staat op de teksten op bijvoorbeeld de website van Skoda, waar tussen 2011 en 2013 onder meer stond: “Skoda-rijders kiezen regelmatig bewust voor onze milieuvriendelijke auto’s die voorzien zijn van energielabels en (steeds vaker) zuinige motoren.” 

Verder meent Volkswagen dat er in feite geen emissienorm bestaat voor normaal gebruik van een auto, omdat Europa in tegenstelling tot de VS heeft gekozen voor een weinig realistische testprocedure. De ACM reageert hierop door te stellen dat deze weeffout in de Europese regelgeving juist is gerepareerd via een verbod op manipulatiesoftware. En aan het gebruik van dit soort software heeft Volkswagen zich schuldig gemaakt. 

Consumentenvertrouwen

Belangrijk in het verweer van Volkswagen is dat het KBA, de Duitse Rijksdienst voor het Wegverkeer, de goedkeuring van de betreffende auto’s nooit heeft ingetrokken. De ACM merkt echter op dat het KBA wel degelijk heeft vastgesteld dat er iets mis is met de auto’s en daarom ook herstel van de diesels heeft gelast.

De ACM neemt het Volkswagen kwalijk dat het bedrijf, als een van de grootste autofabrikanten van de wereld, de indruk heeft gewekt dat haar dieselauto's op het vlak van duurzaamheid voorbeeldige prestaties leveren, terwijl dit niet strookt met het gebruik van de sjoemelsoftware. Volgens de waakhond is de handelwijze ernstig omdat het vertrouwen van consumenten in de hele autobranche kan zijn geschaad door deze affaire. Bovendien hebben consumenten die de betrokken auto's hebben gekocht daadwerkelijk schade ondervonden, omdat zij tijd en moeite moeten steken in een software-update.

De Consumentenbond, die de ACM vroeg om onderzoek te doen naar de sjoemeldiesels in Nederland, loopt in een reactie op het boetebesluit al vooruit op een eventuele compensatieregeling voor bezitters van een sjoemeldiesel. Met deze uitspraak heeft de Consumentenbond daarvoor ‘munitie’, aldus de Consumentenbond in een persbericht.

Dieselgate

Het is inmiddels ruim twee jaar geleden dat bekend werd dat Volkswagen op grote schaal sjoemelde met de uitstoot van diesels. De betreffende auto’s van de merken Volkswagen, Audi ,Skoda en Seat hadden software ingebouwd die een testsituatie herkende en vervolgens de uitstoot van schadelijke stoffen op dat moment beperkte. Voor de emissietests slaagden de auto’s dus met vlag en wimpel, maar zodra de auto gewoon op de weg reed, werd de uitstoot niet langer beperkt. De hoeveelheid stikstofoxiden was op dat moment duidelijk hoger. De manipulatieve software zat wereldwijd in maar liefst 11 miljoen verkochte auto’s. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden