Boesmans' muziek is wonderschoon

OPERA

Patrick Davin

Boesmans 'Au Monde' (Cypres)

*****

Wonderschone muziek kan Philippe Boesmans (1936) schrijven. Inmiddels heeft hij zeven opera's op zijn naam staan, waarvan de meeste in de Brusselse Munt het levenslicht zagen. Zo ook de laatste. In april 2014 ging daar 'Au Monde' in wereldpremière en werd bijzonder goed ontvangen. Op die avond werd in de Munt zelfs een cartouche onthuld waarop Boesmans' naam vereeuwigd is. In 'Au Monde', gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Joël Pommerat die ook het libretto schreef, gaat het over een stokoude vader, drie dochters, twee zonen, een schoonzoon en een mysterieuze vrouw die een onverstaanbare taal spreekt.

Niets is wat het lijkt in dit familieverhaal, dat het midden houdt tussen Tsjechovs 'Drie zusters' en Maeterlincks 'Pelléas et Mélisande'. De muziek drijft deze wonderlijke personages voort. En die muziek is zoals gezegd wonderschoon. Boesmans' taal voor 'Au Monde' is lyrisch en tonaal, het orkest fonkelt en flonkert onder leiding van Patrick Davin. En uit die rijke orkestklank maakt zich soms een eenzame accordeon los. Schitterende partijen zijn er voor de drie zussen, van wie Patricia Petibon (La seconde fille) het stralende middelpunt is. Om haar heen goede zangers als Stéphane Degout, Charlotte Hellekant en Yann Beuron.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden