Boerenhoek wil leefbaar blijven

Bewoners vrezen geluidsoverlast, uitstoot en waardevermindering van hun huis

De inwoners van Boerenhoek wachten in spanning op de Tweede Kamer. Die debatteert vandaag over de A15 en dus over de toekomst van hun buurtschap in de Betuwe. Hoe raakt de verlengde A15 tussen Rotterdam en Duitsland hen precies? De posters op hun veertig woningen zeggen hoe het moet: 'tunnel ja, brug nee'. De bewoners willen de A15 niet tegenhouden. Zoiets lukte eerder niet met de goederentreinen. De Betuweroute duikt nu naast Boerenhoek een tunnel in onder het Pannerdensch Kanaal.

Wat Boerenhoek (gemeente Lingewaard) vreest, is het enorme snelwegtalud en de A15-brug die in 2018 klaar moeten zijn. Het tracé - links of rechts van de Betuweroute - treft deze buurtschap hoe dan ook. Of de steenfabriek van Boerenhoek moet weg, wijst wethouder Kees Telder (D66) vanaf de spoortunnel, of anders enkele woningen. Lingewaard bepleit met buurgemeenten 'aan de overkant' een tunnel. Maar verkeersminister Schultz van Haegen (VVD) herhaalt: te duur, te vertragend.

De politieke strijd om de doortrekking van de doodlopende A15 nadert de climax. Er is 1 miljard euro mee gemoeid. Het laatste A15-deel, dat nu eindigt bij Bemmel, moet Gelderse snelwegen ontlasten. Rijk, Gelderland en stadsregio Arnhem-Nijmegen steken 787 miljoen euro in een tracé parallel aan de Betuweroute. Een tolbrug zorgt voor de rest. Landschap en leefbaarheid zijn het haasje, zo protesteren samenwerkende streekbewoners en -politici. Telder: "Dan zou deze spoortunnel, die voor natuur en landschap is aangelegd, achteraf bezien weggegooid geld blijken".

Een coalitie van gemeenten (Lingewaard, Duiven en Zevenaar), bewonerscomités en milieugroepen wil dat een tunnel alsnog een faire kans krijgt, zoals ook een commissie Schultz van Haegen adviseerde. Ze strijden niet tegen doortrekking van de A15, maar gezamenlijk voor een tunnel. Dat die 200 miljoen euro duurder zou zijn dan een brug, betwijfelen ze. Een groep van tunnelexperts, onder wie tunnelhoogleraar Romeijn, bevestigde hun vermoeden. De Kamer twijfelt.

Boerenhoeker Hans Nijboer kon al niet geloven dat een A15-tunnel niet binnen 1 miljard euro budget kan worden aangelegd, zoals het Rijk stelt. "Een tunnel kost 100.000 à 110.000 euro per strekkende meter", rekent de oud-tunnelbouwer voor aan de keukentafel in zijn boerderij. De Kanaaltunnel, de deeltjesversneller bij Genève en Alpentunnels bouwde hij voor een Frans concern, vertelt hij. In 1980 kocht hij in Boerenhoek een pied-à-terre.

Bewoners in Boerenhoek vrezen geluidsoverlast, uitstoot en waardevermindering van hun woning, vertelt hij. Ook in De Liemers leven dergelijke zorgen. "Treinen in de tunnel hoor je af en toe", zegt hij. "Maar die is redelijk goed ingepast. Toen ze die spoortunnel boorden, vroegen we de bouwers: waarom laten jullie de boor niet gewoon omkeren als je aan de overkant bent? Dan heb je al een tweede tunnel voor weinig geld. Maar dat kon niet."

Wegenbouwers moeten via een open aanbesteding bepalen of een A15-tunnel haalbaar is, vinden de tunnelvoorstanders. Maar Schultz ziet hierin vooral vertraging. Het advies om de milieueffecten van een tunnel te onderzoeken, legde ze naast zich neer. Ze verlegt hoogstens de A15 iets bij Groessen. Burgercomités noemen de inspraak een fopspeen. Het 'haastargument' laat volgens hen zien dat de wenselijke uitkomst al vaststond: een brug.

Ook de ANWB is kritisch over Schultz' A15-inspraakprocedure. De commissie-Elverding - over snellere wegenaanleg - adviseerde de minister genereuze inspraak voorafgaand aan de besluitvorming. "Niet alles lijkt gelijkwaardig te zijn meegenomen", zegt Laurens Ivens van ANWB Ledenbelang. De ANWB vreest dat Schultz van Haegens' haastaanpak het omgekeerde effect sorteert.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden