Boeren komen met zwartboek 'valse lesstof' over dieren

Een kippenboerderij in Ewijk. Beeld anp

Kinderen die op school leren dat pluimveebedrijven bestaan uit legbatterijen: dat moet afgelopen zijn, vinden de boeren. Volgens de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) doet 'onjuiste, niet-objectieve en misleidende lesstof' over de Nederlandse landbouw de ronde op scholen.

De vakbond richtte begin oktober een meldpunt op voor 'vals' lesmateriaal op basis- en middelbare scholen. Het heeft een zwartboek van dertig pagina's opgeleverd, dat vandaag wordt aangeboden aan de Tweede Kamer.

De sector kan best tegen kritiek, zegt Caroline van der Plas namens de NVV. "Maar we zijn er niet blij mee dat kinderen op school leren dat boerderijen eigenlijk dierenfabrieken heten, zoals nu gebeurt. Dat is framing. Dat hoort niet."

Legbatterijen verboden
Bijna twee jaar geleden struikelde VVD-Tweede Kamerlid Helma Lodders over lesmateriaal van de organisatie Maandtaak. In een huiswerkopdracht stond: 'Tegenwoordig wordt op een boerderij maar één diersoort vetgemest. Veel dieren komen nooit meer buiten. Het is gewoon een dierenfabriek. We noemen dat de bio-industrie'. Lodders noemde dit destijds in deze krant 'puur linkse oriëntatie'. "Echt van de zotte. Alsof we in het verre verleden leven."

De actie van de varkensbond wordt gesteund door de pluimveehouders, agrarische jongeren, melkveehouders en akkerbouwers. Wat eerst moet gebeuren, vindt Van der Plas, 'is het verwijderen van feitelijke onjuistheden uit lesstof. In een schoolopdracht wordt kinderen geleerd over kistkalveren. Terwijl dat in Nederland niet meer gebeurt. En legbatterijen zijn verboden.'

Een schrijfles uit groep 8 van de basisschool over kistkalveren Beeld NVV

Wakker Dier is zich van geen kwaad bewust. De stichting, die lesmateriaal voor scholen aanbiedt, wordt in het zwartboek beschuldigd van stemmingmakerij. "We zouden reppen over legbatterijen", zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. "Maar in de bewuste schoolopdracht schrijven wij over legkippen die in kooien zitten. Zogenaamde kooikippen. Wij vinden dat een legbatterij met een behangetje. Een beetje gras op de grond en een stokje om op te zitten. Maar heel veel beter dan een legbatterij is het niet."

Feiten
De veehouders hebben ook moeite met ander lesmateriaal van Wakker Dier, waarin staat dat 'in de vee-industrie (ook wel bio-industrie genoemd) dieren als producten worden beschouwd. Ze worden in 'fabrieken' geproduceerd, zo veel mogelijk en zo snel mogelijk, tegen minimale kosten'. "Of dit klopt is een meningen-discussie", vindt Hilhorst. "Wij laten als Wakker Dier duidelijk zien waar we voor staan. Over feitelijke fouten kun je boos worden. Maar met de feiten zit het bij ons wel goed."

De veehouders gaan met scholen en uitgevers praten over de agrarische lesstof. "Wij willen ze graag aan ander materiaal helpen, voor het tegenwicht", zegt Van der Plas.

Die optie lijkt kansrijker dan de weg via de landelijke politiek. Staatssecretaris Sander Dekker (VVD, onderwijs) schreef vorig jaar op vragen van Lodders: "Het is niet aan de overheid om de inhoud van educatieve materialen te beoordelen".

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden