Boer Zoekt Vrouw versterkt vooroordelen

(Novum) - Boer Zoekt Vrouw houdt vooroordelen en stereotype opvattingen over boeren in stand en versterkt ze zelfs. Dat concluderen communicatiewetenschappers van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zij analyseerden de eerste twee seizoenen van de datingshow en ondervroegen zowel stedelingen als inwoners van het platteland.

Onder de 63 stedelingen die telefonisch werden geënquêteerd bleek hun negatieve beeld over boeren te worden versterkt naarmate ze vaker naar de populaire show keken. Onder stedelingen die niet naar het Avro-programma keken, leeft dat negatieve beeld veel minder, zo is te lezen in het onderzoek dat donderdag wordt gepresenteerd. Op het platteland denken fervente kijkers door de show alleen maar positiever over boeren.

Volgens onderzoeker Henk Westerik gaat het om een representatieve steekproef. "We hebben mensen ondervraagd uit de grootste gemeenten van Nederland, waaronder Amsterdam, Rotterdam en Leiden", vertelt hij. "Omdat het telefonisch werd gedaan, is er wellicht een oververtegenwoordiging van oudere vrouwen. Die zijn vaker thuis dan jonge mensen."

Het feit dat de show bij stedelingen het imago van boeren geen goed doet, ligt niet aan de programmamakers. De onderzoekers concluderen dat Boer Zoekt Vrouw een genuanceerd en niet-stereotype beeld schetst van het boerenleven. Veel van de deelnemers uit de eerste twee seizoenen waren 'open', spraken geen dialect, reden niet dagelijks op een tractor en hadden geen conservatieve denkbeelden. Stedelingen die het programma volgen, denken vaker dat boeren behoudend, gesloten, gelovig en ouderwets zijn.

De resultaten van het rapport staan haaks op die van een onderzoek dat in 2005 werd uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw. Dat concludeerde dat Boer Zoekt Vrouw 'een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het imago van de boer'. "Die conclusie werd toen in het onderzoek niet goed onderbouwd", weet Westerik.

Het derde seizoen van Boer Zoekt Vrouw, dat half december van start ging, is ongekend populair. De show werd zondag door 4,4 miljoen mensen bekeken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden