Boem-pats-boem? Duizend drummers zullen Rotterdam doen daveren

ROTTERDAM - Boempats wil Cesar Zuiderwijk, de drummer van The Golden Earring, komende zaterdag niet horen in Rotterdam. Het spektakel 'Duizend drummers op de Maas' moet klinken alsof ter plekke de bliksem inslaat: boemboemboempatsboemboem. De initiatiefnemer van het drumfestijn spreekt voor de deelnemers klare taal. Ze weten dat het geluid van die duizend instrumenten vooral heel diep moet zijn. Dat lukt alleen als boemboemboempatsboemboem in dezelfde tijdsduur wordt gespeeld als boempats.

JOLAN DOUWES

Cesar Zuiderwijk zit achter een rommelig bureau in zijn Haagse kantoortje. Drumstel in de hoek, een bordje van de Golden Earringstraat in Almere aan de muur. Op tafel ligt een ruwe schets van het podium waarop het spektakel gaat plaatsvinden: alle slagwerkers worden geinstalleerd op vijf platte schepen met een oppervlakte van vijfduizend vierkante meter.

Hoewel hij duizend dingen aan zijn hoofd heeft, is Zuiderwijk tamelijk ontspannen. Na ieder telefoontje schrijft hij laconiek de zoveelste afspraak in zijn overvolle agenda. Deelnemers die met veel excuses afzeggen, nodigt hij monter uit voor een volgend drumfestijn.

Morgenavond, op de afsluiting van de Wereld Havenweek en de tiende Rotterdamse Uitgaansmarkt, maakt hij zijn debuut als dirigent. Hij hangt dan in een hoogwerker boven de Boompjeskade in Rotterdam. Zijn aanwijzingen zijn te zien op twee reusachtige beeldschermen. Via die schermen zullen bekende drummers - Zuiderwijk noemt nog geen namen - hun collega's eerst bemoedigend toespreken.

Die oppepper zal de dirigent nodig hebben, want hij moet ervoor zorgen dat iedereen synchroom speelt. En dat is lastig, want drummers zijn individualisten die gewend zijn zelf het ritme aan te geven. Vooral het begin van het concert is Zuiderwijks grote angst; dan moet het echt doodstil zijn. "Als er al een paar zitten te rommelen, is de kracht weg."

Zijn grote voorbeeld is het jaarlijkse carnaval in Bazel dat om vier uur 's nachts wordt geopend door duizenden trommelaars. Ieder jaar gaat hij er naar toe om die 'Morgenstreich' op straat mee te maken. "Vlak voordat de mars begint is nog geen tik te horen. Een prachtig moment."

Herrie

Het idee om het drumconcert te organiseren ontstond toen Cesar Zuiderwijk drie jaar geleden meedeed aan een optreden van 109 slagwerkers in Drachten. Hij wilde proberen om nog meer vakbroeders en -zusters bij elkaar te krijgen. "Niet om met z'n allen een hoop herrie te maken, maar om de oerpulse te laten klinken. Duizend drummers maken het geluid van de hartslag, maar dan in het kwadraat. Ze zullen Rotterdam doen trillen op zijn grondvesten."

Na een paar oproepen in de Slagwerkkrant stroomden de aanmeldingen binnen. "Er zitten professionelen bij die al vijftien jaar spelen maar geen noot kunnen lezen, en jonkies die een paar jaar les hebben. De leeftijd varieert van zes tot zestig jaar."

Alle deelnemers zijn verdeeld over vier groepen, van beginners tot zeer gevorderden. Zij hebben elk een eigen partituur van de vierstemmige compositie die Cesar Zuiderwijk met slagwerkdocent Luuk van der Vloet heeft gemaakt. Groep een speelt het basisritme, groep vier mag af en toe ingenieuze trucjes laten horen en nieuwe ritmes (Afrikaans, latin of rock) inzetten.

Hoogtepunt van het vijftig minuten durende concert moet de classic 'Radar Love' van The Golden Earring worden. De bandleden spelen het nummer zelf onder begeleiding van de duizend drummers. Cesar Zuiderwijk: "We hebben voor dit nummer gekozen, omdat er een lange drumsolo in zit. Veel bandjes hebben het op hun repertoire staan om hun slagwerker even te laten schitteren. Bovendien swingt het lekker."

Van de doorgewinterde rockgroep staat nog een hit op het programma: 'Bloody Buccaneers'. Alleen komen de bandleden er het podium niet voor op. "We wilden er geen Golden-Earring-concert van maken" , zegt Zuiderwijk. Vandaar dat de gevorderde groep de drumsolo mag spelen. Alle deelnemers sluiten het nummer af met een keiharde kreet: 'Wha!'

Ze krijgen daarna even rust, want de beurt is dan aan vier gastdrummers. Wie dat zijn, is nog even geheim. "Ik heb een tijd contact gehad met beroemde buitenlandse collega's, maar de een moest de studio in en de ander gaf zelf een concert. Toen besloot ik Nederlanders te vragen. Het barst hier van de goeie drummers. Alleen kent bijna niemand ze, omdat ze niet in wereldbands zitten zoals The Who en Toto."

Wat is dan een goeie slagwerker? "Iemand die in een goeie band functioneert" , is prompt het antwoord van Cesar Zuiderwijk. "Ik heb Sheila E. in Het Paard in Den Haag zien spelen tijdens een nachtconcert van Prince. Daar heb ik van gesmuld, maar ik ben benieuwd hoe ze het er vanaf brengt nu ze niet meer met hem samenwerkt."

Ach, hij wil best een rijtje namen noemen. Al waarschuwt hij dat ze vooral bekend zijn bij zijn eigen vakgenoten. Simon Phillips bijvoorbeeld, de nieuwe slagwerker van Toto; Steve Gadd, die onder anderen met Paul Simon speelt of sessiemuzikant Dave Weckl. Stuk voor stuk gewaardeerde collega's.

Tot zijn grote ergernis worden ze allemaal - inclusief Zuiderwijk himself - driftig geimiteerd. "Recreatie-drummers noem ik lieden die achter anderen aanhobbelen. Ze hebben zichzelf ermee. Ik snap wel dat ze bang zijn om fouten te maken als ze iets uitproberen. Maar toch zouden ze het lef moeten hebben. Wanneer ik m'n stok in de lucht gooi, vang ik hem ook niet altijd op. Dan lacht het publiek. Interesseert me niet. De volgende keer probeer ik het gewoon weer."

Als hij nu 'Radar love' op de radio hoort, schrikt hij van de fouten. "Die drumsolo rammelt als de pest. Ik speelde 'm in 1971 niet strak genoeg. Maar misschien was dat ook wel de charme." Hij troost zich met de wetenschap dat andere popgroepen ook niet altijd perfect spelen. Laatst las hij in een interview dat de drummer van The Police bijna altijd verkeerd inviel bij 'Roxanne'. En toch was het nummer een wereldhit.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden