Boekverkoop stijgt in Amerika, met dank aan YouTube-sterren

Beeld thinkstock

Waar velen het papieren boek ten grave dragen, gloort in de Verenigde Staten hoop voor volzinnen op knisperend papier: de boekverkoop stijgt. Ironisch genoeg wordt dit mede mogelijk gemaakt door YouTube-sterren, die normaliter weinig op hebben met letters op papier.

In 2015 zijn tot begin december 571 miljoen papieren boeken verkocht. In 2014 gingen er 559 miljoen over de fysieke of digitale toonbank, blijkt uit de gegevens van de Nielsen Bookscan, een onderzoeksbureau dat 85 procent van alle data over gedrukte boeken in de VS heeft verzameld.

Uitgevers vertelden persbureau Associated Press (AP) dat vooral de verkoop van boeken van YouTube-sterren tot stijgende cijfers heeft geleid. Volgens directeur Carolyn Reidy van uitgeverij Simon & Schuster floreerde dit genre niet eerder zo en bestond het voorgaande jaren nog amper.

'I wrote another book!'
De weblog Bustle maakte een lijst van de best verkopende boeken door YouTube-sterren. Twee categorieën blijken populair: jongemannen die gekke bekken trekken en streken uithalen en vloggende meisjes die beautyadvies geven.

Zo bestormde de bebrilde, soms wit- en soms blauwharige komiek Tyler Oakley de bestsellerlijsten met 'Binge', een blunderboek met snoeppapiertjes op de voorkant. Ook andere komieken als Shane Dawson en de Zweedse PewDiePie doen het goed.

De vrouwelijke YouTube-sterren geven pagina's vol schoonheidstips. Zo heeft 'The Glam Guide' door Fleur de Force succes met adviezen over welke oogschaduwkleur bij je past tot wat te doen op de derde date. Ook Grace Helbig's boek 'The art of pretending you have it' valt in goede aarde bij Amerikaanse lezers. Ook zelf is ze erg verguld met haar nieuwe boek, blijkt uit de onderstaande aankondiging:

(Tekst loopt door onder de video)

Minder e-readers
Verdere aanjagers van de boekverkoop zijn kleurboeken voor volwassenen, kinderboeken én het nieuw uitgegeven boek van de Amerikaanse schrijfster Harper Lee, 'Go Set A Watchman'.

Het boek van Lee werd viermaal zo vaak op papier verkocht als het e-book werd, zei uitgever Jonathan Burnham tegen AP. Dat komt mogelijk doordat het prijsverschil tussen het e-book en het 'echte' boek heel klein is. Maar uitgever Burnham denkt dat het historische karakter van het boek lezers doet verlangen naar het aanraken van papier.

Terwijl de verkoop van papieren boeken in de VS stijgt, hebben Amerikanen steeds minder e-readers in hun bezit, blijkt uit onderzoek dat het Pew Research Center in oktober deed. In 2015 had 19 procent van de Amerikanen een e-reader, terwijl dit vorig jaar nog 32 procent was.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden