BOEKEN FICTIE

M. Nijhoff: Brieven aan mijn vrouw. Bert Bakker, Amsterdam; 261 blz. ¿ 39,90. Ruim tachtig brieven van Pom Nijhoff aan zijn vrouw, de latere schrijfster A. H. Nijhoff, over wat hen bond.

Hans Warren: Geheim Dagboek, 1939-1951. Ooievaar, Amsterdam; 677 blz. ¿ 19,50. Pocketuitgave voor de liefhebber van memoires.

Koen Peeters: Het is niet ernstig, mon amour. Meulenhoff, Amsterdam; 185 blz. ¿ 34,90. Vier jongemannen in Brussel willen beroemd worden, ze richten een vereniging op.

Alain Berenboom: Hollandse meiden. Vert. Ernst van Altena. Goossens, Rijswijk; 239 blz. ¿ 29,50. Satire vol komische voorvallen, zwarte humor en absurde wendingen.

Dolf Verspoor: De Spaanse Gouden Eeuw in honderd sonnetten. Meulenhoff, Amsterdam; 117 blz. ¿ 39,90. Bij zijn dood in 1994 liet Verspoor een onvoltooid project na: een overzicht in sonnetten van Spaanse renaissance en barok.

Michael Chabon: Wonder Boys. Vert. Piet Verhagen. Anthos, Baarn; 286 blz. ¿ 39,90. Zwarte komedie over het radeloze geworstel van kunstenaar met de chaos.

Gunnar Staalesen: De vrouw in de koelkast. Vert. Annemarie Smit. Meulenhoff, Amsterdam; 221 blz. ¿ 32,90. Noorse thriller over de corrumperende werking van het grote geld.

Po Bronson: De poenjagers. Vert. Sophie Brinkman. De Arbeiderspers, Amsterdam; 335 blz. ¿ 45. Gedreven door ambitie en hebzucht offeren de verkopers van obligaties hun persoonlijk leven op.

Kevin Canty: Een vreemde in deze wereld. Vert. Rien Verhoef. De Harmonie, Amsterdam; 206 blz. ¿ 32,50. Onzekere puber verleidt tot zijn ontzetting een gehandicapt buurmeisje.

Guilleragues: Portugese brieven. Vert. Frans de Haan. Van Oorschot, Amsterdam; 88 blz. ¿ 24,90. Anonieme brieven van Portugese non, in 1669 in Parijs gepubliceerd, baarden opzien door hun erotische toon.

Pierre Michon: Meesters en knechten. Vert. Rokus Hofstede. Van Oorschot, Amsterdam; 165 blz. ¿ 24,90. Poging tot een antwoord op de vraag wat een groot kunstenaar precies is?

Eric de Kuyper: Drie zusters in Londen. Sun, Nijmegen; 109 blz. ¿ 24,50. De herinneringen van zijn moeder, tante Jeannot en tante Mimi spelen een zelfstandige rol in de autobiografische cyclus.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden