Boek promoten net zo'n klus als schrijven zelf

Uiteindelijk ben je als schrijver niets meer dan een koopman die op de markt zijn waar moet zien kwijt te raken.

Media-aandacht voor een boek is van levensbelang. Na het verschijnen van mijn eerste roman in 2006, 'Midden op de weg zo hard mogelijk', zat ik bij Paul de Leeuw. De dag erna was het uitverkocht. Bij mijn tweede roman, 'De hartslag van de aarde', was ik niet op tv; dat scheelt drie drukken.

Probleem is alleen dat er in Nederland ongeveer twintig mensen zijn die bepalen of je boek aandacht krijgt of niet. Dus als je zelf niet iets onderneemt, lever je je over aan het goede humeur van een paar recensenten en een handjevol redacteuren bij radio- en televisieprogramma's. En aan het toeval, natuurlijk.

Desalniettemin zitten veel collega-schrijvers thuis te wachten tot hun boek 'opgepikt' wordt. En zijn dan gefrustreerd als dat (weer) niet gebeurt.

Mijn voorstel: doe wat! Al was het maar voor je eigen gemoedsrust.

Het romantische idee dat je als Harry Mulisch, al pijprokend het Leidseplein oversteekt, je manuscript in de brievenbus deponeert en drie maanden later van je uitgever te horen krijgt dat er honderdduizend exemplaren verkocht zijn, is achterhaald. Sterker, het is waarschijnlijk nooit waar geweest.

Uiteindelijk ben je als schrijver niets meer dan een koopman die op de markt zijn waar moet zien kwijt te raken. Misschien niet heel verheven, dat geschreeuw, maar soms wel effectief.

Dus toen mijn derde roman, 'Hotel Sofia', uit kwam, besloot ik wat te doen. Ook al omdat het me de eerste maanden nadat een boek uit is, toch niet lukt om met iets nieuws te beginnen. Ik schuifel een beetje onwennig door mijn kamer, bezorgd of het wel in goede handen is. Om het cliché over de geboorte van een roman te gebruiken: als het kindje er is, leg je het niet te vondeling.

Omdat ik weleens hoor dat mijn boeken 'lezen als een film', vroeg ik regisseur Jean van de Velde en acteurs Thomas Acda, Mark Rietman, Manuel Broekman en Anne Wallis de Vries mee te spelen in een 'making of-filmpje' van de - niet bestaande - film Hotel Sofia. Vervolgens verstuurde mijn uitgever persberichten waarin stond dat de film in januari 2013 uit zou komen. Twee weken later verspreidden we het bericht dat de verfilming was gestaakt omdat 'het boek toch beter is dan de film'. Het werkte: nu.nl, De Telegraaf, AD, Het Parool, filmfestival.nl en als klap op de vuurpijl RTL Boulevard, allemaal besteedden ze aandacht aan Hotel Sofia.

Wat die media-aandacht uiteindelijk oplevert, kan ik nog niet zeggen, maar de voortekenen zijn gunstig: er worden duidelijk meer boeken besteld. En al zou dat niet zo zijn, het is met reclame maken voor je boek hetzelfde als met de tijd die je stopt in het opvoeden van je kind: het geeft je het gevoel dat je er alles aan gedaan hebt.

Natuurlijk is het treurig dat een marketingstunt meer aandacht krijgt dan het boek zelf, maar je moet het doen met wat er voorhanden is. Niets is frustrerender dan twee jaar hard werken aan een boek om vervolgens te zien dat het binnen twee maanden geruisloos uit de handel verdwenen is. Je moet als schrijver het maken van publiciteit even serieus nemen als het schrijven van je boek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden