Boeing zet streep onder de trots van McDonnell Douglas

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Boeing zet een punt achter de trots van het vroegere McDonnell Douglas, de MD-11. Deze opvolger van de fameuze DC-10 verkoopt volgens Boeing te slecht om er een productielijn voor open te houden. De laatste MD-11 zal in februari 2000 de fabriek verlaten.

McDonnell Douglas werd eind 1996 door Boeing overgenomen. Dat was mede het gevolg van de matige verkoop van de MD-11. Het driemotorige toestel voor 300 passagiers moest het afleggen tegen tweemotorige van Boeing en Airbus.

Al snel na de overname maakte Boeing bekend dat twee andere McDonnell-typen, verlengde en vernieuwde versies van de aloude DC-9, zouden verdwijnen. Boeing levert zelf met zijn B 737 (voor 110 tot 180 passagiers) het veruit populairste model in deze klasse. Voor de MD-11 leek toen nog een toekomst als vrachtvliegtuig weggelegd, maar zelfs dat lot is het toestel niet meer vergund. De KLM, een van de trouwste McDonnell-klanten, heeft in 1990 tien MD-11's besteld, maar lijkt die inmiddels al weer kwijt te willen.

Het enige McDonnell-toestel dat Boeing nog blijft maken, is een verkorte en vernieuwde DC-9. Maar deze MD-95 is inmiddels wel omgedoopt tot Boeing 717. De roemrijke naam van McDonnell Douglas is vanaf 2000 dus uit de wereld van de passagiersvliegtuigen verdwenen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden