Turkish Airlines

Boeing-topman komt niet praten over crash in 2009

Onderzoekers bij het wrak van Turkish Airlines-vlucht TK1951 die in 2009 naast de landingsbaan op Schiphol belandde.  Beeld anp
Onderzoekers bij het wrak van Turkish Airlines-vlucht TK1951 die in 2009 naast de landingsbaan op Schiphol belandde.Beeld anp

Boeing-topman David Calhoun komt niet naar Nederland om te praten over de nieuwe bevindingen omtrent de vliegcrash met een een Boeing 737 van Turkish Airlines bij Schiphol in 2009. Dat heeft het bedrijf laten weten.

In Nederland wil een speciale commissie wilde hem aan de tand voelen over de vliegcrash. Centrale vraag zou dan geweest zijn of er vanuit de Verenigde Staten druk is uitgeoefend op onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV).

Aanleiding voor de hoorzitting van de Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat is recente berichtgeving door The New York Times. De Amerikaanse krant meldde dat sommige bevindingen, die mogelijk schadelijk waren voor de vliegtuigbouwer, onder druk van de Amerikanen zijn weggemoffeld.De Amerikaanse krant meldde dat sommige bevindingen, die mogelijk schadelijk waren voor de vliegtuigbouwer, onder druk van de Amerikanen zijn weggemoffeld.

In een brief aan de Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat wijst Boeing erop dat het bedrijf via de Amerikaanse onderzoeksraad NTSB nauw heeft samengewerkt met de OVV bij het onderzoek naar de vliegcrash. Boeing heeft vernomen dat de NTSB niet aanwezig is bij de hoorzitting. Daarop heeft Boeing besloten ook verstek te laten gaan.

Een Boeing 737 van Turkish Airlines stortte op 25 februari 2009 kort voor de landing neer bij Schiphol. Negen inzittenden kwamen om het leven. De OVV deed onderzoek en concludeerde dat de crash was veroorzaakt door een defecte hoogtemeter, in combinatie met fouten van de bemanning.

Lees ook:

Onderzoeksraad over invloed VS in onderzoek vliegtuigcrash: ‘We zijn altijd onafhankelijk gebleven’

De Onderzoeksraad voor Veiligheid ontkent de oren te hebben laten hangen naar Boeing in zijn onderzoek naar de crash in 2009 bij Schiphol.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden