Boeing slokt McDonnell op; Airbus verder op afstand

Van onze redactie econonomie AMSTERDAM - Sinds gisteren kent de wereld nog maar twee grote vliegtuigbouwers: Boeing en Airbus. Boeing neemt McDonnell Douglas over, de enige concurrent die het concern nog had in de Verenigde Staten.

Boeing was al de grootste vliegtuigindustrie ter wereld en steekt voortaan met kop en schouders boven de rest uit. Samen met McDonnell Douglas heeft Boeing een jaaromzet van omgerekend 83 miljard gulden. De verkoopcijfers van Airbus (in 1995: 15 miljard gulden) steken daar schril bij af, al zullen ze dit jaar een stuk hoger zijn. Bij het nieuwe fusieconcern werken in totaal 200 000 mensen. Naar de directies gisteren meedeelden, zullen er van hen niet veel worden ontslagen.

Op een persconferentie, gisteren in Washington, presenteerden de directies van Boeing en McDonnell Douglas het samengaan van beide maatschappijen als een fusie. Maar in feite wordt McDonnell Douglas gewoon gekocht. De naam van het fusieconceern wordt Boeing, de hoogste baas komt uit dat bedrijf en in de raad van bestuur krijgen de vertegenwoordigers van McDonnell Douglas slechts een derde van de zetels.

De overname betekent dat McDonnell Douglas als producent van verkeersvliegtuigen de handdoek in de ring heeft gegooid. De in St. Louis gevestigde onderneming kon niet meer tegen Boeing uit Seattle op. Vooral bij de zeer grote toestellen was McDonnell Douglas al jaren kansloos tegen Boeing. Die heeft met de 747 nog steeds geen concurrenten. De weinig succesvolle tegenhanger van de 747, de MD11 van McDonnell Douglas, is eigenlijk de voortzetting van de DC 10.

Wat beter doet McDonnell Douglas het met de MD 90-serie, de voortzetting van de DC 9. Toch verkocht McDonnell Douglas in de eerste negen maanden van dit jaar niet meer dan 25 toestellen, waar Boeing er 316 aan de klanten leverde en Airbus 255 (die gemiddeld wel kleiner waren dan die van Boeing). De overname kwam niet helemaal uit de lucht vallen. Een dag of tien geleden maakten de twee Amerikaanse vliegtuigbouwers al bekend dat Boeing een deel van het werk aan de nieuwe superjumbo (voor 600 passagiers) ging uitbesteden aan McDonnell. Boeing kon het werk niet meer aan en bij McDonnell Douglas kampten ze met leegstand.

- Pagina 4: McDonnell Douglas al jaren kansloos

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden