Boeing laat weinig over van passagiersvliegtuigen van vroegere concurrent

Van onze redactie economie AMSTERDAM - Boeing laat weinig over van de passagiersvliegtuigen van McDonnell Douglas. Nu Boeing eigenaar is van zijn vroegere concurrent, staakt 's wereld grootste vliegtuigfabrikant de productie van zeker twee Douglas-modellen en is de toekomst van de andere twee onzeker.

De MD-80 en MD-90, verlegnde en gemoderniseerde versies van de fameuze DC-9 uit de jaren zestig, zullen in 1999 voor het laatst van de productielijn komen. De twee types zijn verouderde concurrenten van Boeings veel succesvollere B-737 en B-757. Ze hebben nooit zo veel klanten weten te trekken als de DC-9, waarvan er nog veel rondvliegen.

Een verkorte en vernieuwde versie, de MD-95, zal voorlopig in ieder geval gemaakt gaan worden voor de eerste en tot nu toe enige klant AirTran, het vroegere Valujet. Die heeft er 50 van besteld en krijgt de eerste in 1999 geleverd. Of er meer dan 50 gemaakt gaan worden is onzeker. Boeing vindt dat de productiekosten flink omlaag moeten om het project levensvatbaar te laten zijn.

Het grootste passagiersvliegtuig van MDD, de MD-11, zal zeker nog gemaakt blijven worden, zij het waarschijnlijk nauwelijks nog voor passagiersvervoer. De laatste tijd is het vooral in de vrachtuitvoering gekocht en Boeing ziet daar ook de meeste verkoopkansen. De MD-11 past dan goed tussen de vrachtversies van de Boeing-767 en de B-747.

Dat Boeing zo kort na de overname de productie van passagierstoestellen bij MDD drastisch beperkt, wekt geen verbazing. MDD was vooral interessant vanwege zijn defensie- en ruimtevaartdivisies. Bovendien kan Boeing de vrijkomede productiecapaciteit bij zijn vroegere concurrent erg goed gebruiken om het record aantal orders voor zijn eigen modellen te verwerken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden