'Boeiend en onwaarschijnlijk zwaar'

Als ploegleider ziet Erik Dekker pas hoeveel gewicht en historie Vlaanderens Mooiste heeft

Het besef dat hij de Ronde van Vlaanderen van 2001 had moeten winnen, drong pas deze week tot Erik Dekker door. "Potdorie wat heb ik daar laten liggen?" Op de streep in Meerbeke komt Dekker luttele centimeters te kort om zich in Vlaanderen bij leven onsterfelijk te maken. De Italiaan Bortolami weet de ultieme krachtsexplosie van de Nederlander te pareren. Dekker wordt tweede, de meest ondankbare positie.

Tweede in Vlaanderens Mooiste is ook mooi, hield Dekker (40) zich een decennium voor. Tot de Belgische sportzender Sporza de huidige ploegleider van Rabobank een paar dagen terug met de oude beelden confronteerde. Ineens werd hem gewaar "dat als ik een halve pedaalslag eerder aanzet, ik zou hebben gewonnen". De woorden van de Belgische commentator van dienst die dacht dat Bortolami te kort kwam, klinken hem jaren later nog lyrisch in de oren: 'Erik Dekker wint de Ronde van Vlaanderen'. "Dat maakte best wel indruk." De commentator corrigeerde zichzelf toen hij later de helikopterbeelden zag.

"Vlaanderen is nadien voor mij als renner een terugkerend hoogtepunt geweest." In 2004 wordt Dekker nog een keer vijfde. Als hij twee jaar later zijn fiets inruilt voor de ploegleidersauto, wordt hem pas goed het gewicht van Vlaanderen duidelijk. "Ik kreeg steeds meer van de historie en sfeer mee. Daar was ik als renner niet echt mee bezig. Maar nu ik al weer voor het vijfde jaar met de renners probeer deze koers te winnen, ervaar ik hoe boeiend en onwaarschijnlijk zwaar Vlaanderen is. Er gebeurt zoveel dat het al moeilijk is om niet in de problemen te komen. Er ligt heel veel gevaar op de loer. Wat je in bijna zeven uur meemaakt, maakt een Robert Gesink in drie weken Tour de France mee. Ik ken edities dat er na 100 kilometer al meermaals van fietsen en schoenen was gewisseld. Dat maakt Vlaanderen zo fantastisch."

Vlaanderen verwacht morgen 800.000 bedevaartgangers. De start op de grote markt in Brugge, de ochtendmis, wordt traditiegetrouw door zo'n dertig- tot veertigduizend fans bijgewoond. De overweldigende atmosfeer kan op jonge onervaren renners soms verlammend werken, weet Dekker. De doorknede ploegleider wapent zijn coureurs tegen te veel indrukken.

"Het is best heavy. Vlaanderen laat zich met niets vergelijken, de Tour daargelaten. Met zoveel uitzinnig volk kan de adrenaline in het lijf erg groot worden", lacht Dekker. De Ronde is bijna 260 kilometer lang met een dozijn schandalig zware hellingen in de finale. Wie zich laat meeslepen in het enthousiasme is gezien goed en wel voor de finale begint.

De Raboploeg is geen favoriet voor de zege in Meerbeke, lijkt Dekker zonder veel woorden te zeggen. "Er is één superman: Cancellara. Hij steekt momenteel met kop en schouder boven de rest uit." Over de kansen van de twee eigen kopmannen, Lars Boom en Sebastian Langeveld, is de Drentse ploegleider getemperd optimistisch. "Langeveld is na zijn winst in de Omloop Het Nieuwsblad aan het kwakkelen. Dat geeft wat onzekerheid, niet bij hem, maar wel voor ploegentactiek. Booms vorm vertoont daarentegen een stijgende lijn. Geslaagd is Vlaanderen als wij een goede finale rijden. Daar kun je geen uitslag op plakken. Voor een antwoord moet je mij na afloop vragen."

Voor Dekker weegt op een dag als zondag vooral zwaar dat zijn renners inzet tonen. Net zoals zijn eigen ambities wel eens verder gingen dan zijn lichaam aankon toen hij zelf nog koerste. "Als ze de insteek maar weten: koersen en niet wachten tot het moment suprême."

Als de Internationale wielerunie UCI haar zin doordrijft is dit de laatste Ronde van Vlaanderen met oortjes. Vanaf volgend jaar is het gedaan met de radiocommunicatie tussen renners en ploegleiders. De coureurs zijn nu niets meer dan actoren in een 'Playstation', brieste UCI-voorzitter Pat McQuaid verleden weekend. "Alsof Vlaanderen de laatste vijf jaar saai was", werpt Dekker tegen. "Als Cancellara lek rijdt op de Bosberg kan ik straks niet tegen Boom zeggen: 'ga maar'. Hoezo zijn wedstrijden voorspelbaar met oortjes?"

Dekker heeft zich de voorbije weken danig gestoord aan de discussie over het wel of niet toestaan van communicatieapparatuur. Het ging en gaat over bijna niets anders meer. "Was het voorheen doping, nu praten ze in het café over oortjes. Dankzij de Ducrots (Maarten Ducrot, wielercommentator Studio Sport, red.) van deze wereld denkt het publiek dat wij vanuit onze auto's de koers dirigeren en dat renners marionetten zijn. Onze invloed is niet zo groot als McQuaid wil doen geloven."

De Raboploegleider kan het zich niet voorstellen dat het na morgen wellicht gedaan is met oortjes in Vlaanderens Mooiste. "Dat gaat nooit gebeuren." De rijen in het peloton sluiten zich, weet Dekker. Nadat Harold Knebel (teammanager Rabo, red.) een paar weken terug de laatste weifelachtige ProTeams over de streep trok, is de toon strijdvaardiger dan ooit. In het najaar willen de ploegen de UCI raken waar het pijn doet: in de geldbuidel. Met een boycot van de Ronde van Peking hopen ze de wielerunie weer op het rechte pad te krijgen.

Viervoudig Touretappewinnaar Dekker: "Wij hadden bijvoorbeeld kunnen besluiten niet naar de Driedaagse De Panne te gaan. Maar daar hebben we alleen de organisatoren mee. Peking wordt door de UCI georganiseerd."

Het is buigen of barsten voor McQuaid, meent Dekker, die twijfelt aan de oprechte bedoelingen van de Ier. "Ik kan mij niet voorstellen dat de mensen om hem heen overtuigd zijn dat ze dit moeten doorvoeren. Hij is iets gestart waar vooraf geen onderzoek naar is geweest. Nergens is een evaluatiemoment ingebouwd om te kijken wat de effecten zijn. Hij heeft maar twee opties: z'n poot stijf houden of zijn biezen pakken."

"Oortjes, waar gaat het nog over? Ik weet niet eens meer wie van het team mij in 2001 in de Ronde van Vlaanderen bijstond, laat staan wat hij riep door mijn oortje. En dan denk je dat je als ploegleider belangrijk bent."

Bonkige kasseien en kinderkopjes
Als de tweehonderd renners morgenochtend om 10.00 uur op de Markt in Brugge worden uitgezwaaid, hebben ze 256,3 kilometer Vlaams landschap voor de boeg. Onderweg mogen de renners ook nog achttien heuvels over, vaak niet meer dan een boerenpad geplaveid met bonkige kasseien. Op de vlakke stukken weg naar finishplaats Meerbeke zijn de renners niet beter af. Ook dit jaar heeft de organisatie weer een aantal kinderkopjes in het parcours opgenomen. De winnaar wordt omstreeks vier uur verwacht. Maar dat is rekening houdend met een voorspoedig scenario. De weersvooruitzichten beloven weinig goeds voor deze zondag.

Met een sterk Nederlands getint gezelschap verschijnt de Raboploeg aan de start. Sebastian Langeveld, Lars Boom en de Belg Maarten Wynants hebben een beschermde positie. De Rabo's missen de geblesseerde Deense specialist Matti Breschel en Jos van Emden na een val in de Driedaagse De Panne-Koksijde. De ploeg bestaat uit Lars Boom, Rick Flens, Sebastian Langeveld, Tom Leezer, Maarten Tjallingii, Coen Vermeltfoort, Dennis van Winden en Maarten Wynants.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden