BNN moet met 'brutale humor'jongeren aan Hilversum binden

AMSTERDAM - De voorbereidingen duurden met 2,5 jaar langer dan de twee jaar dat ze mogen uitzenden volgens de vergunning die toenmalig staatssecretaris Nuis gaf, maar komende zondag is het toch zover. Dan verschijnt de jongerenomroep BNN op het publieke net.

Van onze mediaredactie

De omroep van de Veronica-ster Bart de Graaff wil met behulp van zijn speciale gevoel voor humor vooral mondige kijkers aanspreken, zegt hij. Maar alles zal worden overgoten met een eigen BNN-sausje, waarin de 'B' niet langer staat voor Bart maar voor Brutaal. Bart's News Network wordt Brutaal News Network, geheel passend bij De Graaffs opgebouwde imago.

De aftrap voor het eerste BNN-seizoen werd gistermiddag gegeven in de Amsterdam Arena. De presentator annex voorzitter probeerde de toegestroomde journalisten te laten geloven dat het nog steeds allemaal een ver doorgevoerde grap was. “BNN bestaat niet. Denken jullie nu echt dat ik Veronica heb verlaten om na 23 jaar weer een publieke omroep te introduceren?”

Maar al gauw vertelde de BNN-ploeg dat de nieuwe zendgemachtigde er vooral is om het jongerengat bij de publieke omroep op te vullen. Jongeren worden bij de commerciëlen wel bediend, maar niet genoeg.

De Zondagavond van BNN brengt negen nieuwe programma's. Behalve dat van Bart is er één bekend gezicht: dat van Peer Mascini. De acteur, onder meer bekend uit de reclamespotjes voor de Melkunie, speelt de verstrooide bioloog dr. Sabelhout in het absurdistische dierenprogramma Dr. Sabelhout. In Comedy Lab is wekelijks een optreden van een jonge Stand Up Comedian te zien. Met “Ik zocht eigenlijk een dikke homo met een brilletje die Paul heet, maar die zijn nogal schaars,” gaf De Graaff een proeve van zijn humor.

Zelf is hij te zien in het doelgroepenonderzoekprogramma De Kraan. Op locatie bestookt hij de Nederlander met intrigerende vragen als: was je je auto op zaterdag en hebt u wel eens een doelgroep gezien.

Op radio (1, 3 en 5) komt de nieuwe omroep met dj's Sven & Dave, Chat Radio, themaprogramma BNN Jacuzzi en het door jongeren zelf gemaakte magazine BNN United.

Het komende jaar vult BNN 65 uur tv en 300 uur radio. De omroep heeft nu 67 000 leden, maar dat moeten er binnen twee jaar 150 000 worden om op het scherm te blijven. Het budget bedraagt 8 miljoen gulden. Er is geen geld voor A-films. BNN wil de strijd aangaan met zo veel mogelijk eigen product.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden