Blue Band en Becel de deur uit

afstoten | Unilever verkoopt zijn margarines, maar behoudt andere smeersels. Het bedrijf kietelt zijn aandeelhouders, die gezien de koers niet ontevreden zijn met de plannen.

Unilever ontdoet zich van een deel van zijn wortels. Het concern stoot zijn margarines af. Verder neemt de Unilever-top een aantal maatregelen om de winstgevendheid van het bedrijf (169.000 werknemers wereldwijd) te vergroten.


De plannen die Unilever gisteren presenteerde, zijn een reactie op het onverwachte bod dat het Amerikaanse bedrijf Kraft Heinz in februari op Unilever deed. Unilever-topman Paul Polman verwierp dat bod - ter waarde van 134 miljard euro - meteen. Maar snel daarna beloofde hij met maatregelen te komen om zijn aandeelhouders beter te bedienen.


Het afstoten van de margarines is het meest in het oog springende onderdeel van de plannen. Unilever maakt al margarines sinds het concern in 1930 ontstond uit een fusie tussen de Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers. Wat er met de margarines gebeurt is nog onduidelijk. Een verkoop ligt voor de hand, maar het is ook mogelijk dat het 'margarinebedrijf' zelfstandig verder gaat. Bij het Nederlandse deel daarvan werken zo'n 250 mensen. In Rotterdam staat een van Unilevers margarinefabrieken.


Unilever gaat dus afscheid nemen van merken als Blue Band (dat in Nederland sinds 1923 op de markt is), Zeeuws Meisje (sinds 1897), Becel (sinds 1963), Bona (de eerste margarine in Nederland die in een kuipje verkrijgbaar was), Linéra en Croma. En van Lätta, dat eerder verdween, maar onlangs werd geherintroduceerd. Verrassend is dat afscheid niet. Unilever slijt zijn margarines vooral in Europa en Noord-Amerika maar de afzet ervan loopt terug. In de opkomende markten is weinig perspectief op groei. De margarines stonden sinds eind 2014 al min of meer apart van de rest van het concern. Toen al werd een verkoop verwacht.


Andere smeersels verkoopt Unilever niet. De pindakaas van Calvé, de mosterd van Maille en de Britse broodpasta marmite bijvoorbeeld blijven in de Unilever-stal. Unilever zal de opbrengst van een verkoop of verzelfstandiging van zijn margarinetak waarschijnlijk gebruiken voor de aankoop van andere bedrijven.


Unilever gaat zijn voedingsmiddelenpoot (met merken als Knorr en Hellman's) organisatorisch samenvoegen met zijn ijs- en theetak (Magnum, Ola, Lipton). Het hoofdkantoor van al die voedingsproducten komt in Nederland. Die samenvoeging kost een serie managers hun baan. Unilever gaat verder studeren op zijn wettelijke structuur. Het concern is nu zowel Brits als Nederlands en heeft twee hoofdkantoren. Er zal flink georganiseerd worden. De kosten daarvan raamt Unilever op 3,5 miljard euro in drie jaar.


Verder wil Polman de winstmarges op Unilever-producten verhogen. Uitgaven voor marketing gaan omlaag en de kosten voor de bevoorrading (inkoop van grond- en hulpstoffen, transport) moeten dat ook. Nieuwe aan- en verkopen van bedrijven en bedrijfsonderdelen liggen in het verschiet. De laatste jaren kocht Unilever vooral bedrijven die producten voor persoonlijke verzorging maken.


Om zijn aandeelhouders te koesteren, verhoogt Unilever zijn dividend met 12 procent en gaat het eigen aandelen inkopen. Daarmee start het concern dit jaar en het spendeert er 5 miljard euro aan. Het bedrijf zal meer gaan lenen. Met de maatregelen denkt de Unilever-top tegemoet te komen aan de kritiek van beleggers en analisten dat het concern te weinig winst maakt en zijn aandeelhouders te karig bedient.


Als Unilever alles uitvoert wat het belooft, zal het meer winst peuren uit zijn voedingsmiddelen, zepen, shampoos, wasmiddelen en andere producten. Zo bezien wordt Unilever wat Amerikaanser. Anderzijds houdt het concern vast aan zijn filosofie die is gericht op (meer) duurzaamheid.


Beleggers toonden zich niet ontevreden met Polmans plannen. Voordat het bod van Kraft Heinz bekend werd, kostte een aandeel Unilever 39,57 euro. Na het bod (en Polmans beloftes om met plannen te komen) steeg de koers geleidelijk naar de 46,57 euro die woensdag op de borden stond. Gisteren sloot het aandeel op 47,02 euro. Dat was iets boven het bedrag per aandeel dat Kraft Heinz medio februari voor Unilever wilde betalen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden