Blonde, blauwogige twintigers vervelen zich te pletter

De Amerikaanse schrijver Bret Easton Ellis bewerkte zijn eigen verhalenbundel ’The Informers’ (1994) tot een filmscenario. Vraag is vooral waarom geen interessantere filmmaker is aangetrokken om de hedonistische jaren tachtig aan de Amerikaanse westkust vorm te geven.

De Australische Hollywoodregisseur Gregor Jordan filmt blonde, blauwogige twintigers die rondhangen op feestjes en de dag doden aan de rand van het zwembad. Ze zijn rijk en verveeld en vullen de leegte met seks, drugs en de aankoop van dure spullen.

]]>

Denk even terug aan een andere creatie van Bret Easton Ellis: de beurshandelaar uit ’American Psycho’ die zich uitleefde als seriemoordenaar. Zie ook de Californische ’kids’ in zijn debuutroman ’Less than Zero’, de studenten uit ’The Rules of Attraction’ of de modellen die lid worden van een terroristisch netwerk in ’Glamorama’. Steeds weer gepriviligeerde lieden die geen benul hebben op welk moreel kompas te varen.

„Ik heb iemand nodig die me vertelt wat goed en fout is, want als niemand het je vertelt, hoe kun je het dan weten?”, vraagt een gedrogeerde feestganger zich af. De uitspraak is vervuld van tragiek. Je krijgt er alleen geen kippevel van. En dat komt omdat de film uiteindelijk even koel en humorloos is als zijn karakters.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden