Blokker vergiste zich in de concurrentie

'Rommelige' winkelketen moet het roer volledig omgooien. Er zijn te veel goedkopere alternatieven.

STIJN TIELEMANS en REDACTIE ECONOMIE

Nadat zich al eerder donkere wolken samenpakten boven V&D, zit met Blokker nu wederom een oer-Hollandse familieketen in zwaar weer. Dat het slecht gaat met de Nederlandse detailhandel mag onderhand geen verrassing meer zijn. Maar de directie van Blokker heeft te lang gedacht dat die problemen wel zouden overwaaien, stellen retailexperts. Daarmee heeft het bedrijf de mogelijkheid om op tijd bij te sturen, laten lopen.

"Het is een absolute noodgreep om nu vol in te grijpen aan de kostenkant door de loonkosten flexibeler te maken", vindt Dirk Mulder, retailexpert bij ING. Volgens Paul Moers, ook retaildeskundige, heeft Blokker de veranderingen in het Nederlandse winkellandschap te laat erkend. Daarbij gaat het om de opkomst van de goedkope winkelketens, onlineverkopen en de supermarkten die in Blokkers markt zijn gaan zitten. "Dat is een ongekende miskleun die het management zich echt mag aanrekenen. Blokker zal razendsnel een metamorfose moeten ondergaan."

De 500 filialen plus 100 franchisewinkels van de huishoudketen, zien er nog traditioneel uit. "Vaak zit de winkel in een kelder, volgestouwd met stellingen, en moet de klant zoeken waar hij moet zijn", zegt Mulder. "Het is een winkel vol producten en te weinig jeu." Blokker oogt rommelig, vindt Moers.

Sinds een jaar ontwikkelt de directie van Blokker een nieuw basisconcept voor zijn winkels. Daar bovenop moet de huishoudketen volgens Mulder overzichtelijker en frisser, met meer licht, vriendelijk personeel en een duidelijke bewegwijzering. De samenwerking tussen de fysieke winkel en de webshop moet intensiever.

"Sinds twee jaar zie je dat Blokker echt in actie komt, dat is rijkelijk laat. De stellingen worden lager en verschillende productgroepen komen bij elkaar te staan. Aan de wanden kunnen klanten zien waar zij voor welk product moeten zijn. Artikelen die ze via de webshop bestellen, kunnen ze in de winkel ophalen en bij binnenkomst staat er een tablet waarop te zien is welke producten op voorraad zijn."

Traditioneel zit Blokker op een toplocatie middenin het centrum. Maar omdat de winkel een groep vaste klanten heeft, zou het ook best kunnen verhuizen naar goedkopere plekken aan de rand van de binnenstad, vindt Mulder. "Blokker zal kritisch moeten kijken in welke steden het nog wil blijven."

Met de formule is in principe niets mis en ook het merk is in theorie sterk, stellen de deskundigen. Hooguit is het moederbedrijf te vol, met Marskramer, Leen Bakker, discountwinkel Big Bazar en nog dertien winkelformules. "Los van elkaar hebben zij wel hun eigen identiteit, maar op termijn zou opschoning logisch zijn", zegt Mulder.

Het verhaal van Blokker is hetzelfde als waar V&D tegenaan loopt: de betaalbare ketens doen het goed, winkels uit het middensegment moeten sappelen. Zeker nu consumenten liever kopen op internet. Door de economische crisis willen zij liever goedkope producten. De pech voor Blokker: er zijn simpelweg te veel goedkopere alternatieven, zoals prijsvechters Action en Primark. Supermarkten Aldi en Albert Heijn, bouwmarkten en tuincentra verkopen nu ook 'non-food' zoals ondergoed, pannen of sokken.

Deze zorgen betekenen een blijvende druk op Blokkers omzet. In 2013 zag het moederbedrijf van Blokker winst ém de omzet afnemen. Die eerste kwam uit op 61 miljoen euro, 5 procent minder vergeleken met het voorgaande jaar. De omzet liep in 2013 met 4 procent terug tot 2,5 miljard euro. De winkel kiest ervoor nu in te grijpen in de kosten. Moers: "Als het management er daarmee denkt te zijn, is het totaal de weg kwijt. "

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden