Blokker ontslaat personeel en zoekt een nieuwe stijl

'Met deze radicale transformatie moeten we weer een winnende formule worden'

En weer zet Blokker het mes in zijn personeelsbestand; net als vorig jaar verdwijnen er 390 banen. In combinatie met alweer een opfrisbeurt voor 450 van de bijna 600 winkels moet deze stap het tij keren voor de winkelketen, die hevig lijdt onder de felle concurrentie van nieuwe spelers en internetwinkels. "Met deze radicale transformatie moeten we weer een winnende winkelformule worden", zei Blokker-directeur Rob Heesen gisteren in de eerste omgebouwde winkel in de Amsterdamse Bilderdijkstraat.

Waar de huishoudwinkel vroeger dé plek was voor het snel scoren van een koffiezetapparaat, schoonmaakmiddelen, een droogrek, een vuilnisbak of decoratieve theelichthouders, moet Blokker nu opboksen tegen concurrenten als het goedkopere Action, het chiquere Dille & Kamille, bouwmarkt Praxis en elektronicawebshop Coolblue. Daarbij wordt Blokker ook nog beconcurreerd vanuit het eigen moederconcern door formules als Xenos, Leen Bakker en Action-kopie Big Bazar.

En dus probeert de winkelketen zichzelf opnieuw uit te vinden door de positie in de markt duidelijker af te bakenen. Dat doet Blokker door zich meer te richten op de aankleding van het interieur. En door een tikkeltje chiquer te worden, met meer ruimte voor minder artikelen. Al zal Blokker het woord chic niet snel in de mond nemen. "We willen kwaliteit bieden voor een goede prijs", zegt Heesen herhaaldelijk. "Met veel keuze uit herkenbare merken, inclusief een eigen huismerk." Wat een 'goede prijs' precies is, daar blijft hij vaag over. Duidelijk is wel dat je voor bodemprijzen niet bij de Blokker hoeft te zijn. Ook slordige stapels restpartijen zal je er niet langer vinden.

Wat opvalt bij de eerste verbouwing is dat het overheersende oranje grotendeels uit de winkel is verdwenen. Anders is ook dat voorbijgangers door de glazen pui direct de winkel in kunnen kijken. Klant Damaris Bergen is wel te spreken over de aanpassingen. "Er is meer licht en de artikelen zijn duidelijker gecategoriseerd." Inderdaad staan er nu net als bij Hema aanduidingen boven de schappen die er voorheen niet waren, zoals 'opbergen en organiseren'. "Het is netter en overzichtelijker", zegt Bergen. "Dat nodigt uit om te kopen, zelfs als je niets nodig hebt." Bergen is gesteld op de Blokker, maar ook Action is een 'favo-winkel' van haar. "Nadeel is wel dat bij Action de gangpaden wel eens vol staan met spullen. Hier is alles mooi geordend."

Blokker-directeur Heesen wil het liefst niet al te veel praten over de ontslagronde. "We moeten flexibeler en concurrerender worden. Dat betekent dat er vooral personeel moet zijn op de momenten dat de klant het nodig heeft. Dat is in de winkel vooral richting het einde van de week. En bij de klantenservice is dat 's avonds in plaats van overdag." Vandaar dat er opnieuw banen verdwijnen. "Dat is vervelend voor die medewerkers", zegt hij. "Maar nodig om werk te blijven bieden aan de 7000 medewerkers die wel blijven."

Liever praat Heesen over de nieuwe de internetkiosk. "Wie tussen de vijfduizend artikelen in de winkel niet precies kan vinden wat hij wil, kan ter plekke alsnog het gewenste bestellen. Online hebben we een aanbod van 35.000 artikelen."

Binnen twee jaar moeten de 450 geselecteerde winkels voor 100 miljoen euro omgebouwd zijn naar het nieuwe concept. Wat er met de overige winkels gaat gebeuren, is nog ongewis.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden