Blogger weet het zeker: de raket kwam van rechts

Uit de gaten in dit onderdeel van de cockpit zou zijn af te leiden dat een SA-11-raket van de rechterkant kwam. Beeld ap

Sommige luchtvaartdeskundigen die op eigen houtje satellietbeelden en foto's van de rampplek bekijken, zijn al een eind op weg met hun reconstructies van het neerhalen van vlucht MH17.

Zoals deze analyse: De SA-11-raket, gelanceerd vanuit Oost-Oekraïne, ontplofte vlak naast de rechterkant van het Maleisische passagiersvliegtuig. De scherven van de raket vlogen van rechts naar links dwars door het vliegtuig. Dat blijkt uit foto's van brokstukken van de linkerzijde van de romp. Die vertonen naar buiten buigende gaten, wat wijst op scherven van de raket die naar buiten zijn gekomen. De cockpit is op deze manier doorzeefd. De vliegers moeten onmiddellijk dood zijn geweest.

Het is een plausibel klinkend verhaal op de website 'The Aviationist', waarop luchtvaartblogs verschijnen van de Italiaanse luchtvaartdeskundige David Centiotti. Een goed ingevoerde en gewoonlijk betrouwbare bron, deze ex-luitenant-vlieger van de Italiaanse luchtmacht.

Andere schuldigen
Piloten, militairen en vliegtuigwatchers op een site als Aviationist doen ongeveer hetzelfde als op dit moment de specialisten van het officiële internationale onderzoeksteam. Zolang de rampplek niet is vrijgegeven voor technisch sporenonderzoek bestuderen ze satellietbeelden, foto's op de grond en andere bronnen. De officiële speurders hebben uiteraard meer gegevens van inlichtingendiensten tot hun beschikking.

De vliegtuigbloggers zijn te verdelen in serieuze analisten en complotdenkers. Er blijven bijvoorbeeld hardnekkige theorieën rondgaan over andere schuldigen dan de separatisten met hun luchtdoelraketten. Een Spaanse luchtverkeersleider zou hebben gezien hoe twee Oekraïense gevechtsvliegtuigen vlak bij het Maleisische toestel waren. Heeft één van die twee MH17 uit de lucht geschoten? Kloppen de gegevens van de Amerikaanse inlichtingendienst over de route van de rampraket van geen kant?

Beschermende nabijheid
Op dat soort wilde theorieën volgen dan weer nieuwe theorieën van privé-onderzoekers. De serieuze Aviationist komt hiermee: Er kunnen inderdaad twee straaljagers uit Oekraïne naast of in de buurt van vlucht MH17 hebben gezeten. Eerder die week schoot een Russische MIG aan de grens een gevechtsvliegtuig van Oekraïne uit de lucht. Daarna liet Oekraïne z'n militaire transporttoestellen escorteren. Soms kregen ook passagiersvliegtuigen boven Oost-Oekraïne zulke bescherming. Daarom waren er twee SU-27-gevechtsvliegtuigen van Oekraïne in de buurt van het lijntoestel.

Juist vanwege de beschermende nabijheid van die twee SU-27's zagen de separatisten bij de lanceerinstallatie het passagiersvliegtuig aan voor een belangrijk Oekraïens militair transport. En maakten ze overhaast hun fout. Tegenstanders van die theorie zijn er ook genoeg.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden