Bloemen minder vaak geveild

Meer dan de helft aankopen van bloemen en planten nu zonder tussenkomst veilingklok

Het betekende een mijlpaal voor FloraHolland, de grootste bloemen- en plantenveiling ter wereld, maar reden voor een feestje was dat niet. Groothandelsbedrijven en exporteurs kochten in 2014 via FloraHolland voor het eerst iets meer dan de helft (51,1 procent) van hun bloemen en planten zonder tussenkomst van de fysieke veilingklok. Dat maakte de veiling gisteren bekend.

Vorig jaar werden via FloraHolland 12,5 miljard bloemen en planten verhandeld. Dat zorgde voor een omzet van 4,4 miljard euro, een toename van 1,2 procent ten opzichte van 2013. Dat kwam vooral omdat er in 2014 iets meer planten en bloemen zijn verkocht, tegen een iets hogere prijs bovendien.

Leden van de coöperatieve veilingorganisatie mogen voor de klok, bijvoorbeeld in Aalsmeer, hun bloemen en planten presenteren. Het aandeel van die 'klokverkopen' daalde in 2014 met 2,7 tot 48,9 procent. Voor FloraHolland is deze ontwikkeling ongunstig. Klokverkopen zijn weliswaar bewerkelijker, omdat de bloemen naar de hal gebracht moeten worden, maar de marktplaats verdient er meer aan. Bij directe verkoop verdient de veiling alleen aan de administratieve afhandeling van de transactie. In 2013 moest de veiling daarom 200 banen schrappen. Ook leidde het in dat jaar 7,4 miljoen euro verlies.

De daling van het aantal klokverkopen is niet iets van de laatste tijd. Nieuw is wel het tempo van de afname: de afgelopen twee jaar met zo'n 7 procent. "Door schaalvergroting in de branche zijn kwekers en groothandelsbedrijven steeds meer bij machte om grote partijen bloemen en planten direct aan de klant te leveren", zegt een woordvoerder van FloraHolland. "Vroeger had een kweker nooit genoeg bloemen of planten om de klant of het groothandelsbedrijf in één keer te bedienen. De klok was dus een goede manier om de spullen aan te bieden." Voor een Franse supermarktketen die precies weet hoeveel tulpen het in de lente nodig heeft, is het vervolgens veel makkelijker om een order direct bij de kweker te plaatsen. "Ook zijn kwekers veel beter geworden in het vermarkten van hun bloemen, daarvoor hebben zij FloraHolland niet per se meer nodig."

Duitsland blijft het grootste exportland, van januari tot november vorig jaar goed voor een omzet van 1,5 miljard euro. Engeland, Frankrijk en Italië volgen. Rusland, in 2013 een groeimarkt, staat op plek vijf. De nieuwe roebelcrisis zorgt echter voor een flinke omzetdaling van groothandelsbedrijven die snijbloemen en potplanten exporteren naar Rusland. "Dat hakt er flink in", zegt Robert Roodenburg, directeur van de Vereniging Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten. "Praktisch alle bloemen in Rusland komen via Nederland. Doordat ze in euro's worden afgerekend, zijn ze 25 tot 40 procent duurder voor de Russen. Zij zijn enorme bloemenliefhebbers. Ze zullen niet minder, maar goedkopere bloemen gaan kopen."

De opbrengst van de bloemen- en plantenexport naar Rusland was daardoor in november 2014 een kwart lager dan in dezelfde maand het jaar ervoor. Voor december wordt een afname van zo'n 20 procent verwacht.

Op de bloemenveiling wordt voornamelijk handel gedreven in snijbloemen. De omzet van die bloemen kwam uit op 2,5 miljard euro, een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder. De kamerplanten waren goed voor 1,6 miljard euro, zo'n 2,5 procent meer dan in 2014.

Viooltje populair in tuin

Perkplanten, zoals viooltjes, zijn de meest verkochte planten voor in de tuin. Door de zachte winter overleefden veel tuinplanten, waardoor de vraag naar en uiteindelijk ook de omzet van deze planten daalde. In 2013 brachten perkplanten nog 29 miljoen euro op.

Meest verkocht: de roos

Traditioneel met stip op nummer één als meest verkochte snijbloem: de roos. Ook vorig jaar. In 2013 werden er 3,7 miljard stuks van verkocht. Dat leverde exporteurs 780 miljoen euro op. De gerbera, de op vier na populairste bloem, heeft de afgelopen jaren flink aan populariteit gewonnen.

Orchidee haalt omzet

Als het gaat om de kamerplanten, doet de Phalaenopsis, die behoort tot de orchideeënfamilie, het goed. Deze plant zorgde in 2013 van alle kamerplanten voor de meeste omzet: 475 miljoen euro, ten opzichte van 54 miljoen voor de Kalanchoë, een soort vetplant.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden