Bloemen met vlijmscherpe doorns

Dit bloemstilleven was eigenlijk bestemd voor de kunst- en antiekbeurs Tefaf, die gisteren opende. Dankzij een razendsnelle actie van een particulier, de BankGiro Loterij en de Vereniging Rembrandt, die alle drie een bedrag toezegden, heeft het Mauritshuis in Den Haag het kunnen kopen. Nog net voor de opening van de beurs, waar geduchte concurrentie was te verwachten van verzamelaars en andere musea, kon de koop worden afgerond.

Maar liefst 6,5 miljoen euro kost dit schilderij van Roelant Savery (1576-1639), de duurste aankoop in jaren van het Mauritshuis. Het gaat dan ook om een zeldzaam werk van een hoge kwaliteit. Het komt van een particulier en was al lang niet meer in het openbaar te zien.

Het Mauritshuis zat al goed in de bloemstillevens. Door deze aankoop kan het nu als een van weinige musea in de wereld de ontwikkeling van dit genre laten zien van de zestiende tot en met de achttiende eeuw. De aanwinst komt naast het werk van twee andere pioniers van het bloemstilleven te hangen, Ambrosius Bosschaert en Jacob de Gheyn. De wilde bos bloemen van Savery contrasteert behoorlijk met het boeket dat Bosschaert drie jaar later schilderde. Hij bracht de bloemen nauwkeurig in beeld, zodat ze stuk voor stuk goed te herkennen zijn.

Savery schilderde naast bloemstillevens en dierstukken graag woeste, soms onheilspellende bos- en berglandschappen. Die voorliefde zie je terug in dit bloemstilleven. Tussen de lieflijke bloemen schuilen scherpe doornentakken. Ook kruipen er grote kevers dreigend rond bij de vaas en wordt de libel belaagd door hagedissen. Alsof hij ermee wilde zeggen: pas op, het gevaar schuilt overal, ook tussen de mooiste bloemen.

De in Kortrijk geboren Savery was tijdens zijn leven al succesvol. Zijn schilderijen waren toen ook stevig aan de prijs. Roelant werd opgeleid in het atelier van zijn broer Jacques. Kort na 1600 waren de broers de eerste Nederlandse kunstenaars die zelfstandige bloemstillevens schilderden. Aan hun samenwerking kwam in 1603 een eind toen Jacques overleed tijdens een pestepidemie.

De aanwinst hangt nu nog op de Tefaf (t/m 20 maart) maar reist daarna meteen door naar het Mauritshuis, waar het nog voor de Pasen een plek krijgt op zaal.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden