Bloedrode Rothko als verrassend slot

Rothkos laatste schilderij, Zonder Titel, 1970 Beeld Mark Rothko
Rothkos laatste schilderij, Zonder Titel, 1970Beeld Mark Rothko

Het opmerkelijkste doek op de grote Rothko-tentoonstelling die zaterdag opengaat in het Gemeentemuseum in Den Haag is het bloedrode doek dat hij als allerlaatste maakte. Zinspeelde hij hiermee op zijn naderende zelfmoord?

Een verrassende ontknoping krijgt de tentoonstelling over Mark Rothko die zaterdag opent in het Gemeentemuseum Den Haag. Meer dan veertig jaar waren Rothko's grote schilderijen met zinderende kleurvelden die bij kijkers vaak heftige emoties oproepen, hier niet te zien.

Dat de tentoonstelling er is gekomen, is op zich al bijzonder. The National Gallery of Art in Washington, waar zich de grootste collectie Rothko's ter wereld bevindt, leent de schilderijen zelden uit.

Maar de grootste verrassing van de expositie treft het publiek in de laatste zaal. Daar is voor het eerst in Nederland Rothko's allerlaatste schilderij te zien. Hij maakte het kort voor zijn zelfdoding, op 25 februari 1970.

Vlammend rood is het doek. Dat is opmerkelijk omdat de kunstenaar, die aan zware depressies leed, de laatste twintig jaar van zijn leven overwegend donkere en sombere schilderijen maakte. Ook voor kunsthistoricus Henk van Os, oud-directeur van het Rijksmuseum Amsterdam, is dit rode schilderij een verrassing. De laatste vijf maanden voor zijn dood bezocht Van Os de kunstenaar bijna wekelijks in zijn atelier in New York. Maar het rode doek heeft hij toen nooit gezien.

Het blijft gissen, maar het zou kunnen dat Rothko dat bloedrode schilderij bewust heeft geënsceneerd als slotakkoord van zijn leven. Net zoals hij ook zijn zelfdoding - hij werd badend in zijn eigen bloed gevonden - zorgvuldig heeft gepland, veronderstelt Van Os.

Abonnees lezen vandaag in Trouw het hele interview met Henk van Os over de tijd dat hij wekelijks op bezoek ging bij de aandachtsschuwe kunstenaar.

Kunstredacteur Henny de Lange interviewde ook Gemeentemuseum-directeur Benno Tempel over hoe je zo'n prestigieuze tentoonstelling voor elkaar krijgt. Abonnees lezen dat verhaal vandaag in ons katern De Verdieping.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden