Blijft spoorboekloos rijden toekomstmuziek?

NS | 'Treinen rijden af en aan. Het pure metrogevoel', zo droomde minister Schultz in 2011. Zo ver is het nog lang niet.

Gedachteloos het perron op lopen en zonder lang te wachten de eerstvolgende trein in stappen. Spoorboekloos rijden wordt wel gezien als het hoogst haalbare in de wereld van het openbaar vervoer. Gaat het er nog van komen?

Afgelopen week stond het ook in de toekomstplannen van vier regionale ov-bedrijven en de NS: de trein moet op drukke lijnen vaker per uur gaan rijden. Maar heel nieuw is het idee voor hoogfrequente treinverbindingen niet. Er wordt zelfs al jaren aan gewerkt om dit mogelijk te maken.

Toenmalig ProRail-topman Bert Klerk droomde in 2008 al van spoorboekloos rijden en in 2010 besloot de overheid 4,4 miljard euro te investeren om het mogelijk te maken: zes intercity's en zes sprinters per uur op de drukste lijnen in de Randstad, Brabant en Gelderland.

Destijds dacht de overheid nog dat er op een paar trajecten al op korte termijn spoorboekloos rijden kon worden ingevoerd. En in 2020 zou het zogeheten programma Hoogfrequent Spoorvervoer helemaal af zijn. "Treinen rijden af en aan. Het pure metrogevoel", zo schetste minister Melanie Schultz van Haegen de toekomst tijdens een speech in 2011.

Maar in 2013 worden de ambities al bijgesteld. Staatssecretaris Wilma Mansveld schrijft in april dat jaar dat elke tien minuten een intercity en een sprinter niet echt nodig is, omdat de vervoergroei in de Randstad vertraagd is. Met een kwartierdienst op deze lijnen wordt de reiziger ook voldoende bediend. Uiteindelijk wil de staatssecretaris wel naar zes intercity's en zes sprinters, maar pas op de lange termijn, denk aan de periode 2025 tot 2030.

Inmiddels is het 2016. De bureaucratische rompslomp van tracébesluiten en bestuursovereenkomsten is nog volop aan de gang. Aan zo'n vijf projecten die het spoorboekloos rijden mogelijk moeten maken wordt daadwerkelijk gewerkt. De planning is uitgerekt: 2018 zou spoorboekloos rijden moeten kunnen op de treinlijn tussen Amsterdam en Eindhoven, uiterlijk 2028 moet alles rond zijn.

Probleem is dat het Programma Hoogfrequent Spoor een financieel zorgenkindje is geworden. Mogelijke budgettekorten van meer dan 200 miljoen euro hangen als donderwolken boven de nog aan te pakken projecten. Na de zomer zal staatssecretaris Sharon Dijksma met de Tweede Kamer verder praten over deze tekorten, zo laat een woordvoerder weten.

Toch gloort er hoop voor de reiziger. "Ga er maar van uit dat het doorgaat", zei ProRail-topman Pier Eringa eind vorige maand over spoorboekloos rijden tussen Amsterdam en Eindhoven, zo schreef treinreiziger.nl. En nu willen de ov-bedrijven zelfs extra wijzigingen in de infrastructuur om frequentie en snelheid te verhogen. Het pure metrogevoel ligt dus nog altijd in het verschiet. Vroeg of laat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden