Blijdschap overheerst in Rotterdam nu stad haar pronkstuk behoudt

Hotelketen Westcord betaalt nog geen 30 miljoen euro voor het SS Rotterdam dat blijft liggen op de kop van de wijk Katendrecht

DORIEN PELS EN BART ZUIDERVAART

De eigenzinnige ondernemer Hennie van der Most stond eerder dit jaar op het dek van het SS Rotterdam. Hij keek rond en dacht: hier is plek voor een zweefmolen, daar voor de schommels.

Het voormalige vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn (HAL), gelegen in de Rotterdamse Maashaven, stond te koop. Van der Most is liefhebber van markante objecten die hij liefst opbouwt tot grote pretparken. Maar het SS Rotterdam zag Van der Most uiteindelijk niet zitten. Door de vele contracten en vergunningen, waar hij wars van is, ketste de koop af.

Nu is het SS Rotterdam alsnog verkocht. Ondernemer Harry Westers van hotelketen Westcord neemt het schip voor minder dan 30 miljoen euro over van woningcorporatie Woonbron. Zowel vreugdevol als verdrietig nieuws.

In Rotterdam overheerst de blijdschap. Het pronkstuk blijft behouden voor de stad. De nieuwe eigenaar laat het schip liggen waar het ligt: aan het hoofd van de wijk Katendrecht 'op Zuid'. De vrees bestond dat rijke oliesjeiks het stoomschip naar het Midden-Oosten zouden slepen. Er was serieuze interesse uit Oman, liet Woonbron vorige maand weten.

Een vertrek van het SS Rotterdam (228 meter lang) zou een groot verlies zijn voor de stad. Het diende jarenlang als passagiersschip tussen Rotterdam en New York, wat de emotionele band tussen stad en schip verklaart. Dat werd pas echt duidelijk toen het stoomschip in 2008, inmiddels eigendom van corporatie Woonbron, afmeerde aan de kop van Katendrecht. Duizenden Rotterdammers keken toe op de kades, sommigen van hen tot tranen geroerd.

Woonbron liet het schip ombouwen tot restaurant, hotel en congrescentrum. Een schandaal was geboren. De totale investering van circa 260 miljoen euro bleek veel hoger dan begroot. Het bracht de corporatie in financiële problemen, tot woede van politiek Den Haag. Toenmalig minister van binnenlandse zaken Eberhard van der Laan (PvdA) dwong Woonbron het schip te verkopen. Hij nam het de corporatie zeer kwalijk dat het haar toekomst op het spel zette voor een investering die niets met sociale woningbouw te maken had.

Woonbron plaatste het schip in de etalage en zette deze in 2011 voor slechts 25,5 miljoen euro in de boeken. Daarmee anticipeerde de corporatie op een enorm verlies van ruim 200 miljoen euro. Het bleek, gezien het aankoopbedrag van Westcord, een realistische inschatting.

Volgens bestuursvoorzitter Bert Wijbenga van Woonbron "was er interesse van meer dan honderd partijen." De Rotterdamse wethouder Hamit Karakus "is verheugd dat het schip behouden blijft voor de stad en een bijdrage blijft leveren aan de ontwikkeling van Rotterdam Zuid."

De vele verloren miljoenen zijn voor Ben van Wevering niet van belang, zegt hij. De voorzitter van de Katendrechtse Bewonersorganisatie vindt het 'prachtig' dat het SS Rotterdam in zijn wijk blijft liggen. "Het schip heeft het imago van Katendrecht goed gedaan. Deze wijk is een schiereiland. Ons probleem was altijd dat als je niet in Katendrecht hoeft te zijn, je er ook niet komt. Dankzij het SS Rotterdam komen er jaarlijks 500.000 mensen. En die willen we niet kwijt."

Zegetocht van Westers begon bij hotel De Wadden op Vlieland
Vlielander Harry Westers (1950) grossiert in markante hotels met de koop van het horecaschip SS Rotterdam als voorlopig hoogtepunt. Zijn hotelketen legde 29,9 miljoen euro neer voor het voor bijna 260 miljoen euro gerestaureerde cruiseschip van de Holland-Amerika Lijn. De overeenkomst met de Rotterdamse woningcoöperatie Woonbron kwam donderdagavond rond. "Dat het een koopje is kun je niet zeggen. Westcord heeft gekeken naar het verdienmodel. De investering moet er wel uit kunnen. Toen kwamen beide partijen op dit bedrag uit", zegt een woordvoerder van Westcord. Het schip blijft dezelfde functie houden van restaurant, hotel, concrescentrum en een opleidingsschip voor mensen die horecaervaring op willen doen. Westers' zegetocht in het hotelwezen begon op zijn achttiende toen zijn ouders, die een bakkerij hadden op Vlieland, hotel De Wadden op het eiland voor hem kochten om te runnen. Nu is Westcord een keten van 15 hotels met een omzet van 55 miljoen euro. Westcord bezit hotels op Vlieland, Terschelling en Ameland. Westers maakte de oversteek naar Leeuwarden en trok verder naar Amsterdam. Sinds 2007 bezit hij ook het Rotterdamse hotel New York. In het gerestaureerde jugendstil-gebouw uit 1901 zat het hoofdkantoor van de Holland-Amerika Lijn. Westers heeft vier zonen van wie twee in het bedrijf zitten. Zijn echtgenote is mededirecteur.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden