Blessureleed overschaduwt openingsrecital

Klassiek

Kristian Bezuidenhout

Beethoven-cyclus

***

Het spelen van alle 32 pianosonates van Beethoven is voor pianisten de ultieme uitdaging. Sommigen lukt het binnen een week. Fortepianist Kristian Bezuidenhout smeert zijn Beethoven-integrale in de Doelen uit over drie concertseizoenen. Het openingsrecital liep averij op: wegens een handblessure moest Bezuidenhout de Sonate op.22 vervangen door lichter repertoire: Beethovens Rondo's op.51 en Haydns Sonate nr. 44.

Bezuidenhout bespeelde een schitterende kopie van een Weense Graf-vleugel. Feitelijk was dit instrument te modern voor het gekozen repertoire, want het origineel werd zo'n 50 jaar gebouwd nadat Haydn zijn g-moll sonate componeerde en dertig jaar na voltooiing van Beethovens sonate op. 10/2 en de sonate 'Pathétique' op. 13 (beide uit 1798).

Dat neemt niet weg dat Bezuidenhout op sublieme wijze de klassieke vormen op dit hoog-romantische instrument wist hoorbaar te maken. Hij kleurde de thema's zo, dat de structuur optimaal naar voren trad, en hij deed dat spannend en muzikaal. Vooral het Largo uit de sonate in D was buitengewoon expressief. Zo ook de toegift: het Largo uit de geschrapte sonate opus 22.

Dat Bezuidenhout een blessure heeft, was helaas goed hoorbaar in het eerste deel van de sonate Pathétique, waarin zijn zere linkerhand enkel malen vastliep en waarin ook rechts technisch herhaaldelijk in de problemen kwam. Ook in Haydn was al een kleine blackout opgetreden. Al met al te veel ongelukken voor een musicus van dit formaat.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden