Blendle zet avontuur voort in Amerika

Oprichter van de online kiosk Blendle, Alexander Klopping (L), tijdens de opening van een pop-up-store in winkelcentrum Hoog Catherijne. Beeld anp
Oprichter van de online kiosk Blendle, Alexander Klopping (L), tijdens de opening van een pop-up-store in winkelcentrum Hoog Catherijne.Beeld anp

Klöpping & Co zijn duidelijk van plan de wereld te veroveren. Wist de online kiosk in maart dit jaar al de Amerikaanse kranten de Nederlandse kiosk in te slepen, nu hebben ze voldoende geld verzameld om ook de echte sprong over de oceaan te wagen.

Bij een persconferentie op Ignition, één van de belangrijkste mediacongressen in de Verenigde Staten, maakte oprichter Alexander Köpping bekend dat begin volgend jaar ook de Amerikaanse versie van Blendle van start gaat. De volledige lijst van titels die meedoen is nog niet bekend, maar vermoedelijk kan Blendle rekenen op de medewerking van The New York Times, The Washington Post, The Wall Street Journal en The Economist. The New York Times investeerde samen met het Duitse Axel Springer al eerder drie miljoen in Blendle waardoor de Duitse kiosk kon worden gestart.

Blendle biedt gebruikers de mogelijkheid om losse artikelen te kopen van diverse titels met één programma. Artikelen kosten tussen de tien en negentig cent en het geheim van het succes is volgens Blendle de lage drempel. De gebruiker hoeft zich slechts eenmalig te registreren en het betalen is relatief eenvoudig. Als een artikel niet bevalt kan ook met één simpele klik het geld worden teruggevraagd. In Amerika zijn lezers inmiddels redelijk gewend aan het betalen voor nieuws en achtergronden, maar ook daar is nog geen online kiosk waarin diverse titels kunnen worden gelezen.

Het succes
Blendle werd in 2013 opgericht door de voormalige journalisten Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping en heeft in Nederland en Duitsland inmiddels een half miljoen gebruikers. Door de internationale uitbreiding hopen de ondernemers in 2017 zwarte cijfers te schrijven. In 2014 maakte Blendle nog een verlies van een half miljoen euro.

Sinds de eerste geruchten over de oprichting van Blendle is de kiosk in binnen- en buitenland al op het schild gehesen als de redding van de journalistiek. Mediabedrijven zien al jaren hun oplages en advertentie-inkomsten teruglopen en slagen er nauwelijks in alternatieve inkomstenbronnen te vinden.

Toch is Blendle op dit moment voor de uitgevers nog niet de redder in nood. Vorig jaar was het best gelezen artikel een reportage uit de Volkskrant over de rampvlucht van de MH17. Bijna 7200 lezers betaalden 0,25 cent voor het artikel, wat 1800 euro opleverde. Daarvan ging 70 procent naar de Volkskrant en 30 procent naar Blendle. In de praktijk zijn de inkomsten via Blendle voor de uitgevers hooguit goed voor een extraatje, maar nog geen alternatief verdienmodel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden