Blendle breidt online kiosk uit naar Duitsland

Blendle-oprichters Marten Blankesteijn (links) en Alexander KlöppingBeeld ANP

De Nederlandse online kiosk Blendle heeft zijn eerste grote internationale stap gezet. Vandaag maakt de start-up bekend contracten te hebben gesloten met alle grote Duitse uitgevers, waaronder Der Spiegel, Die Zeit en Stern. In totaal zullen zeker dertig kranten en tijdschriften beschikbaar zijn in de Duitse versie van Blendle.

"We staan strak van de spanning", zegt Blendle-oprichter Alexander Klöpping. "Duitsland is natuurlijk een gigantisch land, met vijf keer zoveel inwoners als Nederland. Er heerst een echte krantencultuur: er worden geweldige kranten en tijdschriften gemaakt. Maar net als in Nederland was het daar niet mogelijk om losse artikelen te kopen. Sinds we in Nederland hebben aangetoond dat veel mensen dat fijn vinden, kregen we al veel verzoeken uit Duitsland."

Aantal gebruikers
Blendle werd eind april 2014 gelanceerd en heeft inmiddels meer dan 300.000 gebruikers. Volgens technologieblog Tweakers waren er eind april 57.000 actieve gebruikers. Dat zijn gebruikers die hun leestegoed hadden opgewaardeerd en minstens een keer per maand langskomen.

Het best gelezen artikel op Blendle van 2014 was de reportage van correspondent Olaf Koens van zijn eerste nacht op de rampplek van de MH17. Het artikel werd 7195 keer gelezen, schreef vakblad Villamedia. Het 25 cent kostende stuk leverde daarmee een kleine 1800 euro op, waarvan 70 procent naar de krant (de Volkskrant) ging.

Blendle gaf Olaf Koens een prijs het best gelezen stuk, maar de correspondent kwam niet naar Nederland om die op te halen. "Ik heb er even over getwijfeld, maar dacht uiteindelijk: flikker maar op met je prijs. (..) Ik heb in de videoboodschap uitgelegd dat ik niet weet wat Alexander Klöpping ervoor krijgt, maar dat ik wel weet wat ik er zelf aan verdien. Namelijk 0 euro."

Olaf Koens' reportage over de rampplek van de MH17 werd het meest gelezen op BlendleBeeld ANP

Drie miljoen
De Duitse uitgevers Axel Springer en de New York Times investeerden samen 3 miljoen euro in Blendle. De uitgevers kregen daarmee een minderheidsbelang van 23 procent in het bedrijf. Zonder die investering zou Blendle failliet zijn gegaan, vertelde Alexander Klöpping eerder in de Volkskrant. Het geld is bedoeld om internationaal uit te breiden.

The Wall Street Journal, The Washington Post en The Economist zijn al in de kiosk te vinden. Aan een Amerikaanse versie wordt gewerkt.

Verschillende toonaangevende Amerikaanse online media-experts lieten zich positief uit over Blendle. Journalistiekprofessor Jay Rosen liet weten dat hij onder de indruk is. Schrijver en docent Clay Shirky twitterde: "Dit is het eerst interessante experiment met microbetalingen dat ik in vijftien jaar heb gezien".

Impact op media
NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch gaf in maart aan een beetje ontgoocheld te zijn door Blendle. "Ik heb uitgerekend dat wij met Blendle op jaarbasis bruto 50.000 euro verdienen. Daar kan ik niet één journalist van betalen bij ons."

Volkskrant-hoofdredacteur Philippe Remarque is het persbericht van Blendle juist positief over de dienst. "Blendle helpt ons om mensen te bereiken die geen kranten kopen, maar wel geïnteresseerd zijn in kwaliteitsjournalistiek. Dat zou zomaar goede marketing kunnen zijn voor onze abonnementen."

Vrij Nederland zette vorig jaar zo'n 60.000 euro om dankzij Blendle, vertelde hoofdredacteur Frits van Exter. Dat bracht het weekblad ertoe om hun nieuwe site opnieuw te vernieuwen. "Lange stukken betaald en kortere stukken gratis om het bereik op peil te houden."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden