Blauwe noten van Joe Henderson c.s.

Henderson. Blue Note CDP 0777 7 89287 2 0; Lovano. Blue Note CDP 7243 8 27014 2 2

Enigszins in het kielzog van zijn recente populariteit - het Henderson Quartet stond notabene in de PWA-zaal - verscheen bij Blue Note de vier cd's tellende doos JOE HENDERSON: THE BLUE NOTE YEARS. Het is een handige, bijna vijf uur durende compilatie voor nieuwkomers in de jazz. Bovendien bevatten deze cd's ook opnamen die de tenorist met andere Blue Noteartiesten maakte.

De opzet van deze doos is chronologisch. Het eerste nummer is Sao Paolo van de Kenny Dorham-plaat 'Una Mas', opgenomen op 1 april 1963. Het laatste nummer betreft Summer Night van de Renee Rosnes-cd 'For The Moment' uit 1990. Het zwaartepunt ligt in de jaren zestig. De eerste cd komt niet verder dan begin 1964, de tweede bereikt amper het einde van dat jaar. Nummer drie begint in 1965 en eindigt halverwege 1966. En de laatste cd bevat voornamelijk opnamen van platen van anderen: Bobby Hutcherson, Duke Pearson, McCoy Tyner, Herbie Hancock, Thad Jones/Mel Lewis Orchestra - lle van voor 1970 - en Renee Rosnes. Plus twee eigen stukken, opgenomen in 1985, maar twintig jaar eerder geschreven.

Meer nog dan een aangenaam exposé van Hendersons afwisselend robuuste en zoet-zalvende saxofoonspel, biedt deze doos een staalkaart aan prestaties van andere musici. Neem alleen al de trompettisten: Kenny Dorham excelleert op drie stukken, evenals Woody Shaw en Lee Morgan; Freddy Hubbard doet op twee nummers mee. Ook bijzonder is de basklarinetsolo van Eric Dolphy op Point Of Departure van pianist Andrew Hill. Zij, Henderson en vele anderen maken deze compilatie zeer aantrekkelijk.

Een andere grote tenorsaxofonist is Joe Lovano. Op TENOR LEGACY meet Lovano zijn kunnen met de jonge tenorist Joshua Redman. Het levert de nodige krachtpatserij op, met felle duetten en fraaie, unisono geblazen frases. Lovano's saxofoonspel is nadrukkelijk melodisch. Het is alsof hij door zijn hoorn zingt. Vergeleken met de veelzijdige Lovano klinkt Joshua - zoon van de beroemde, eveneens tenorsaxofoon spelende Dewey - Redman minder vrij, alsof hij zich niet weet los te maken van de noten. De mooiste momenten zijn dan ook die waarop Redman Lovano's onbevangenheid benadert.

Bijgestaan door de wendbare pianist Mulgrew Miller en een ritmesectie met een extra percussionist, spelen Lovano en Redman stevige uptempo nummers en ontspannen ballades. Een enkele keer speelt er ook een kleinere groep. Zo worden de blazers in Bread And Wine slechts bijgestaan door de drummer en percussionist, en is Laura een duet van Lovano met pianist Miller.

Met zijn 'Universal Language' bekijkt Lovano de jazzgeschiedenis vanuit het heden. Op TENOR LEGACY verwijderen de musici zich inhoudelijk maar een klein beetje van de bop- en mainstream van Henderson. De eigen composities van Lovano worden aangevuld met een enkele standard. Van Monk wordt het minder bekende Introspection gespeeld, van Booker Little het vurige Rounder Mood, terwijl Billy Fraziers Her Ladyship eerder uitgevoerd werd door John Coltrane.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden