Blankenburgtunnel komt er nu echt

Oppositie en milieuorganisaties vinden geen gehoor bij minister

Minister Schultz van Haegen (VVD, infrastructuur) weet van geen wijken en blijft bij haar keuze voor de Blankenburgtunnel. In een debat met de Kamer sloeg ze gisteren het slotoffensief van oppositiepartijen en milieuorganisaties om voorlopig af te zien van het aanleggen van de tunnel bij Rotterdam in de wind. De bouw van de tunnel zal in 2017 beginnen.

"De Blankenburgtunnel is de beste oplossing", aldus de bewindsvrouw verwijzend naar de Oranjetunnel, een alternatieve onderdoorgang. "Ik ben niet voornemens deze aan te leggen. De Blankenburgtunnel is goedkoper en verkeerstechnisch levert het meer op."

Oppositiepartijen pleiten voor de westelijker gelegen Oranjetunnel, omdat deze minder schadelijk voor de natuur zou zijn. Ook milieuorganisaties hoopten op het laatste moment Schultz op andere gedachten te kunnen brengen.

Een dag voor het debat kwam onderzoeksbureau CE Delft met een rapport naar buiten waaruit blijkt dat de onderbouwing van de besluitvorming van de Blankenburgtunnel ernstig tekort is geschoten. In opdracht van Milieudefensie, Natuur & Milieu en Natuurmonumenten onderzocht zij diverse toekomstscenario's van het ministerie van infrastructuur. CE Delft concludeert dat er veel minder auto's op de weg rijden, dan door het ministerie wordt verwacht.

Schultz negeerde tijdens het debat het rapport: "Er ligt geen nieuwe informatie op tafel."

Een cruciale rol was er bij het debat voor coalitiepartij PvdA. Kamerlid Attje Kuiken had liever gekeken naar alternatieven, maar omdat de komst van de tunnel onderdeel uitmaakt van het regeerakkoord, had ze weinig te kiezen. Ze wilde met een definitief besluit wachten op de antwoorden van de minister en stemde aan het einde van het debat stilzwijgend in.

De 2,5 kilometer lange weg gaat de snelwegen A15 en A20 ten westen van Rotterdam verbinden en moet zorgen voor een betere bereikbaarheid in de regio. Dat is met name belangrijk voor de Tweede Maasvlakte. De tunnel mag ruim 1,1 miljard euro kosten. Een gedeelte daarvan wil de minister ophalen door tolheffing.

Schultz verlaagt tol verlengde A15
Minister Schultz wil minder tol gaan heffen op de verlengde A15 tussen Ressen en Zevenaar. Een meerderheid van de Tweede Kamer, aangevoerd door de PvdA, wilde minder tol op de nog aan te leggen weg. Schultz verlaagt nu de toltarieven naar het niveau van de tol in de nieuwe Blankenburgtunnel. Dat betekent dat personenauto's, net als in de tunnel, 1,18 euro moeten gaan betalen. Vrachtwagens moeten 7,11 euro neertellen. De minister gaat nog dekking zoeken voor de twaalf miljoen euro die de aanpassing kost. Het is niet voor het eerst dat Schultz tol op rijkswegen aanpast. Eerder schrapte ze de tol voor de nog aan te leggen A13/A16, noordelijk deel van Rotterdam, omdat te veel auto's daar zouden kiezen voor een andere route.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden