bladen / Waarom praat niemand over de geflopte films?

De laatste vijf Nederlandstalige publieksfilms zijn allemaal geflopt. Regisseur en scenarioschrijver Gerrard Verhage stelt in Vrij Nederland dat dit komt door de beroerde kwaliteit van de scenario’s. Volgens de regisseur van onder meer ’De Dominee’ worden voorstellen voor nieuwe films te weinig op dit punt beoordeeld en wordt er vooral gekeken naar de reputatie van de makers. ’Wild Romance’ is volgens Verhage een typische zelfmoordfilm en daar houdt het publiek niet van. „Jean van de Velde is een stevige naam, een film over Herman Brood lijkt commercieel zeer interessant.” Hetzelfde verhaal gaat op voor ’Nachtrit’, over de taxioorlog in Amsterdam, ’Blind’, ’Dennis P.’ en ’Kicks’. Aan deze films werkten onder meer Tamar van den Dop, Pieter Kuipers en Dana Nechustan mee: gevestigde namen in de film- en televisiewereld. Regisseur Verhage verbaast zich erover dat de flops van deze grote en kostbare speelfilms niet tot heftige consternatie in de filmwereld heeft geleid. „Er heerst een intense stilte. Er wordt niet over gepraat. (...) Pogingen om met collega’s in gesprek te komen over wat deze reeks flops betekent, ketsen meestal af op de omstandigheid dat de meesten de films in kwestie niet hebben gezien.”

Maaike Wind

De Groene Amsterdammer waarschuwt deze week voor Google. Het bedrijf, eens een ludiek en gebruiksvriendelijk alternatief voor Microsoft, is uitgegroeid tot een multinational die voorop loopt in het ongevraagd opslaan van gegevens. Zo bewaart Google alle zoektermen die computergebruikers invoeren jarenlang, dit gekoppeld aan het IP-nummer van hun computer en andere persoonsgegevens die het bedrijf door zijn vele diensten verkrijgt. En onlangs kocht Google DoubleClick, het grootste en meest opdringerige internet-advertentiebedrijf, wat weer nieuwe mogelijkheden voor opslag en koppeling van persoonsgegevens geeft. De aandacht van privacywaakhonden in Europa is inmiddels getrokken en in de Verenigde Staten loopt een anti-trustonderzoek naar de aankoop van DoubleClick. The New York Times maakte zich vorige week kwaad over Street View, een nieuwe dienst van Google die gedetailleerde straatbeelden aanbiedt die volgens de krant grenst aan het portretrecht en andere privacyregels. Verontrustend is het dat je als gebruiker nauwelijks onder deze praktijken uit kunt. Ross Anderson, een Amerikaanse hoogleraar computerveiligheid zegt in De Groene Amsterdammer: „Je komt niet meer van Google af zodra je alleen al de zoekmachine gebruikt. Misschien weet je het niet eens, maar je zoektermen en andere gegevens worden opgeslagen en weer geactiveerd zodra je op YouTube, op Google Earth of op de website van een geregistreerde Google-adverteerder komt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden