Blade Babe gaat Ronaldo achterna

Marlou van Rhijn is het nieuwe gezicht van Nike. Kenners verwachten een impuls voor de gehandicaptensport.

Ze schaart zich tussen sporticonen als tennisser Roger Federer, voetballer Cristiano Ronaldo en golfer Tiger Woods, maar in één aspect is de Nederlandse atlete Marlou van Rhijn uniek: ze is de eerste gehandicapte sporter in een reclamecampagne van Nike.

Gisteren werd bekend dat Van Rhijn (22), die goud won op de 200 meter sprint tijdens de Paralympische Spelen van 2012, als eerste gehandicapte sporter prominent naar voren zal worden geschoven in de 'Just do it'-campagne van het Amerikaanse sportmerk. De 'Blade Babe', zoals de Purmerendse wordt genoemd, ging voor opnames naar het olympisch stadion van Barcelona, waar Ellen van Langen goud won op de 800 meter in 1992. De reclame is een ode aan de actieve vrouw, aldus Nike, en moet ervoor zorgen dat "vrouwen hun innerlijke vasthoudendheid, spontaniteit en drive omarmen".

Sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake vindt dat de keuze voor Van Rhijn, die een dubbele beenprothese heeft, past in het beleid van Nike. "Het merk staat voor: opvallend, creatief en anders dan anderen, waarmee het zich wil onderscheiden van het meer traditionele Adidas", stelt hij. Van Rhijn vertegenwoordigt belangrijke aspecten die haar interessant maken voor het sportmerk. Ze is succesvol, mooi en inspirerend voor anderen. "Op zich is het natuurlijk wel raar", stelt Van den Wall Bake. "Een vrouw die geen voeten heeft en dus ook geen schoenen draagt, wordt gesponsord door een schoenenmerk. Maar deze move past volledig binnen het beleid van Nike. Het getuigt van lef en creativiteit."

Van Rhijn geldt als zeer succesvol in de gehandicaptensport. Ook dit seizoen was ze onklopbaar op haar specialiteit, de 100 en 200 meter sprint. Afgelopen maand won ze in beide disciplines goud tijdens de EK in Swansea. Vorig jaar veroverde de atlete op beide afstanden de wereldtitel. In Londen, tijdens de Paralympics, won ze in 2012 goud op de 200 meter en zilver op de 100 meter. Van Rhijn kan de (financiële) steun van haar sponsor, bij wie ze sinds 2012 onder contract staat, goed gebruiken. Ze is zo in staat haar coach mee te nemen naar wedstrijden. Over twee jaar wil ze haar olympische titel verdedigen in Rio de Janeiro.

Maar geld is niet het belangrijkste winstpunt, vindt Guido Bonsen, bondscoach van het paralympisch atletiekteam. "Dit nieuws heeft zo'n gunstige uitstraling op onze sport", meent hij. "Want hierdoor komen er weer nieuwe kinderen met een handicap op onze talentprogramma's af. Denk in mogelijkheden, niet in beperkingen, zeggen wij. En dat past natuurlijk ook heel goed bij Nike." Bonsen vindt het mooi om te zien dat Van Rhijn het uithangbord wordt van de minder valide sporters. "Ze heeft een prettige uitstraling en kan haar verhaal goed vertellen in de media. Dat komt de sport ten goede."

De gehandicaptensport krijgt steeds meer aandacht, ziet ook voormalig rolstoeltennisster Esther Vergeer. "Gehandicaptensporters draaien steeds vaker fulltime trainingsprogramma's en evenementen worden steeds groter. Het wordt steeds professioneler. Wat Marlou heeft bereikt, is mooi, maar hopelijk volgen er nog veel meer."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden