Blackberry richt pijlen op zakenmarkt

Twijfels over nieuwe strategie

VAN ONZE REDACTIE ECONOMIE

Een doodvonnis voor het bedrijf; zo noemen analisten het besluit van Blackberry geen smartphones meer voor de consumentenmarkt te maken. Gisteren maakte de Canadese fabrikant bekend zich voortaan alleen nog te richten op de zakelijke markt.

Hoe slecht het gaat met het ooit zo populaire telefoonmerk werd vrijdag al duidelijk. Toen maakte de directie in Toronto bekend dat het bedrijf 4500 medewerkers gaat ontslaan, 40 procent van het totale aantal wereldwijd. Blackberry gaat de kosten met de helft terugbrengen na een verlies van bijna een miljard dollar (740 miljoen euro) in het tweede kwartaal van dit jaar. Het moet dat bedrag afschrijven op nieuwe modellen die niemand wil kopen.

Dat is weleens anders geweest. Wie wat voorstelde, had in het eerste decennium van deze eeuw een Blackberry. Het was de eerste mobiele telefoon waarmee gemaild kon worden. Verslaafd waren de Blackberry-adepts aan het typen van berichtjes op het kekke zwarte toetsenbordje. Maar de iPhone met zijn aanraakscherm en apps maakte korte metten met de Blackberry als statussymbool.

Even lukte het Blackberry om populair te worden onder scholieren met goedkope toestellen, maar dat succes bleek niet bestendig; betaalbare toestellen maken, kunnen Aziatische bedrijven ook. Wat Blackberry toen nog als enige had, het gratis berichtjes sturen via internet ('pingen'), zat ook al snel op alle andere smartphones (Whatsapp).

De marktwaarde van het ooit zo trotse Blackberry daalde in vijf jaar tijd van 80 miljard dollar naar 5,6 miljard dollar. Het bedrijf heeft nog slechts een marktaandeel van 1,5 procent.

Al in augustus kondigde Blackberry aan het bedrijf te willen verkopen. De grote ontslagronde is daartoe de volgende stap, denken analisten. Een al gesaneerd bedrijf is aantrekkelijker voor kopers. De vraag is echter of de zakelijke markt nog wel Blackberry's wil. Persbureau Reuters deed alvast een rondje langs de belangrijke klanten. Onder meer de bank Credit Suisse (45.000 werknemers) stapt na jarenlang trouw te zijn geweest aan de Blackberry binnenkort op naar iPhones en Samsungs; het bedrijf vindt de nieuwe modellen van Blackberry niet goed.

Zwaar getroffen is het universiteitsstadje Waterloo nabij Toronto, waar het hoofdkantoor is gevestigd. Iedereen kent er wel iemand die bij Blackberry werkt of heeft gewerkt. Vorig jaar al werden vijfduizend mensen ontslagen. Groot was dan ook de verontwaardiging in Canada toen gisteren bleek dat de directie eerder dit jaar nog miljoenen spendeerde aan een bedrijfsvliegtuig, een tweedehands Bombardier Global Express-zakenjet om twee oude vliegtuigen te vervangen. De directie probeert de aankoop te verantwoorden als kostenbesparend, aldus de Financial Times.

Oprichter Mike Lazaridis probeert zijn geesteskind nog te redden. Hij praat met de financiers Blackstone Group en Carlyle om Blackberry terug te kopen. Tot vorig jaar gaf hij de leiding aan het bedrijf, maar hij moest opstappen onder druk van ontevreden beleggers. Lazaridis, die het bedrijf in 1985 samen met een vriend begon, heeft nog altijd een belang van 5,7 procent.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden