Black Hawk niet down

Lockheed Martin ontfermt zich over Sikorsky-helikopters

Lockheed Martin is al het grootste militair-industriële conglomoraat ter wereld, en staat op het punt nog groter en machtiger te worden. De lucht- en defensiegroep neemt helikopterbouwer Sikorsky Aircraft over voor 9 miljard dollar, omgerekend 8,3 miljard euro, zo brachten beide ondernemingen gisteren vlak voor de presentatie van hun kwartaalcijfers naar buiten.

"Sikorsky vult ons portfolio van luchtvaart- en defensieproducten perfect aan", zei Lockheed-directeur Marillyn Hewson. De deal moet ervoor zorgen dat Lockheed minder afhankelijk wordt van de F-35-straaljager, die voortgekomen is uit het Joint Strike Fighter-programma.

Het bedrijf fabriceert ook marineschepen, satellieten en de C-130 Hercules, het transportvliegtuig van de Nederlandse krijgsmacht dat gebruikt wordt voor humanitaire vluchten. Zo vlogen C-130's begin 2002 hulpgoederen naar Afghanistan en dienden zij in juli 2014 als luchtbrug tussen Nederland en Oekraïne.

De aankoop van Sikorsky is voor Lockheed de grootste sinds het Martin Marietta, gespecialiseerd in raketten, kocht voor 10 miljard dollar, nu al weer twee decennia geleden. Tegenwoordig heeft de wapenmaker een jaarlijkse omzet van 45 miljard dollar en laat daarmee concurrenten Boeing en Northrop Grumman ver achter zich.

Het negentig jaar oude Sikorsky is nu nog onderdeel van de industriële grootmacht United Technologies, en maakt sinds 1978 de iconische Black Hawk-helikopter voor het Amerikaanse leger. In de Golfoorlog van 1991 werden meer dan driehonderd Black Hawks ingezet. In 1993 werden twee helikopters van het type neergeschoten in Mogadishu tijdens een Amerikaanse missie. Daarover werden een boek geschreven en een beroemde film gemaakt, met de titel 'Black Hawk Down'.

De Black Hawks bleven berucht. In 2011 vlogen de Amerikaanse Navy Seals in die helikopters naar de schuilplaats van Al-Qaida-leider Osama Bin Laden in de Pakistaanse plaats Abbottabad. Lockheed en Sikorsky werken nu al samen aan helikopters, zoals de Marine One van president Barack Obama.

Eerder dit jaar liet topman Gregory Hayes van moederbedrijf United Tech al weten de helikopterdivisie te willen verkopen, na een onderzoek naar de toekomstige winstgevendheid van Sikorsky. In juni meldde Sikorsky zelf dat 1400 werknemers moesten vrezen voor hun baan omdat de vraag naar helikopters daalde. Het bedrijf was vorig jaar goed voor een omzet van 7,5 miljard dollar en telt ongeveer 15.000 werknemers.

Ondanks de hoge prijs en de stagnerende verkopen besloot Lockheed de aankoop door te laten gaan, omdat het Sikorsky ziet het als een 'onderscheidend bedrijf' dat op termijn voor flinke inkomsten kan zorgen.

De enige instantie die nog roet in het eten kan gooien, is het Amerikaanse ministerie van defensie. Officials van het Pentagon lieten vorige week weten de verkoop goed in de gaten te houden om marktverstoringen te voorkomen. Branchedeskundigen verwachten geen bezwaren op basis van mededinging, omdat Lockheed nu nog geen helikopters bouwt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden