Binnenvaarttankers houden nog zware jaren voor de boeg

De lading trekt weer aan, maar overcapaciteit drukt de prijzen

Tankers op de binnenvaart gaan moeilijke jaren tegemoet. Ook al is er meer lading, zoals olie, chemische producten en eetbare oliën, te vervoeren, de overcapaciteit door nieuw gebouwde schepen is te groot. Dit constateert het ING Economisch Bureau in een gisteren gepubliceerd sectorrapport.

De slechte situatie van de tankvaart staat in schril contrast tot de rest van de (droge) ladingvaart over de Europese binnenwateren, want daar gaat het juist beter mee.

De tankvaart maakte in 2014 zo'n 800 miljoen tot 1 miljard euro omzet. De totale omzet van de binnenvaart bedroeg 2,8 miljard euro. De Nederlandse vloot is veruit de grootste in Europa.

Vanaf 2013 moesten enkelwandige schepen voor natte lading worden uitgefaseerd en vervangen door dubbelwandige. Vooruitlopend op die regeling is flink geïnvesteerd in nieuwe schepen, die ook nog eens een grotere capaciteit hebben.

De lading voor de tankvaart is sinds 2005 met 25 procent gegroeid, maar dit is volstrekt onvoldoende om de uitgebreide capaciteit van de tankvloot bij te houden. Tussen 2005 en 2015 nam het aantal schepen met 40 procent toe, tot 1170. Maar de totale capaciteit is verdubbeld.

Het gevolg is een forse verstoring van de markt, die leidt tot lage bezettingsgraden per schip. Door de overcapaciteit is de prijs zwaar onder druk gekomen, terwijl door de investeringen in nieuwe schepen de kosten erg hoog zijn.

Per 1 januari 2019 moeten alle enkelwandige tankschepen uit de vaart zijn genomen. Maar de verwachting is niet dat daarmee de overcapaciteit wordt teruggebracht en de prijzen weer zullen stijgen.

Wat niet heeft geholpen is de sterke groei van de tankopslagcapaciteit aan de wal waardoor tankschepen minder ingezet worden als tijdelijke opslag. Grote tankopslagbedrijven zoals Vopak en Odfjell in de Rotterdamse haven profiteerden het afgelopen half jaar erg van de lage olieprijs. Speculanten sloegen veel goedkope olie op in afwachting van een prijsstijging om zo een grotere winst te maken. Maar ook hiervan hebben de binnenvaarttankers geen voordeel gehad.

ING verwacht dat de tankvaart tot 2020 last blijft houden van overcapaciteit, een lage bezettingsgraad en daardoor matige winstgevendheid. Marktontwikkelingen die tot een verbetering van deze situatie leiden ziet de bank nauwelijks.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden