Binnenkomen en opbellen

Een spelletje hoort erbij, maar een soapserie in de vroege avond is de kurk waarop elk commercieel tv-station drijft. Vandaar dat SBS 6 nu ook zo'n serie heeft: 'Goudkust'. Uit dezelfde fabriek als 'Goede tijden, slechte tijden' (RTL 4) en 'Onderweg naar morgen' (Veronica). Zo kunnen we nu elke avond in een aaneengesloten sessie naar anderhalf uur soap kijken. En dan weet je ineens niet meer zeker waarom honderdduizenden ook niet geboeid zouden gaan zitten koekeloeren naar anderhalf uur rechtstreeks verslag van een voetbalwedstrijd tussen Veendam en Haarlem? Het lijkt me dat daarin, hoe slaapverwekkend mogelijk ook, altijd nog aanzienlijk meer gebeurt.

Woensdagavond het soapstrafwerk nog maar eens gedaan. Er wordt nog steeds erbarmelijk geacteerd op teksten die van stoplappen aan elkaar hangen. In 'Goede tijden, slechte tijden' wil het tussen Arnie en Roos, zo heten ze geloof ik, nog steeds niet lukken. “Het is toch ook niet eerlijk. Hoe kan hij mij nu hoop geven?”, vroeg Roos zich ten einde raad af. Tenminste, ik denk dat de vertoonde gebaren op iets van wanhoop moesten duiden.

Anderhalf uur lang passeerden dit soort zwak uitgebeelde clichés, slechts bijeengehouden door de pasteltinten van de decors. Het is prachtig om van de Nederlandse moederkloek van de soap, Olga Madsen, te vernemen dat ze hier groots dramatisch werk in ziet, vakmanschap en creativiteit. Het succes van het scriptfabriekje van Rogier Proper is vooral dat ze dagelijks die velletjes vol 'Ik maak misbruik van je gevoelens. Het was een vergissing. Ik wil je geen valse hoop geven. Ik heb m'n vriend, ik woon samen' blijven afleveren, zoals de typistes die bij de Postgiro de slecht leesbare overschrijvingen opnieuw intikken ook buitengewoon vakbekwaam bezig zijn.

'Goudkust' heeft als extra attractie dat Joop van den Ende 'm persoonlijk bedacht heeft, waardoor een geheel Nederlands produkt is ontstaan. Het unieke eraan schijnt te zijn dat het gaat om de verwikkelingen van jongelui in een rijke buurt. Dat is namelijk nog nooit vertoond, las ik van Madsen. Ik geloof graag dat ze dat echt denkt. Ze dacht ook dat de mislukte Vara-serie 'Het oude noorden' een dagelijkse soap was. Ook niet waar, maar je moet ergens je zekerheden vandaan halen.

De drie soaps gaan over hetzelfde oude liedje op hetzelfde oude wijsje. 'Goudkust' heeft daarin bij de start het voordeel van de actualiteit per ongeluk aan zich hangen. Daar is het grote mysterie van het moment dat er een biologieleraar op school is neergeslagen (doodslag, zware hersenbeschadiging, poging tot moord, werd het allemaal genoemd). Het hoofd leidt persoonlijk de ondervragingen van de verdachten. Daarna zal hij zien of hij de zaak bij de politie zal aanbrengen. 'Ik hou het liever eerst intern', zegt het schoolhoofd tegen de politie, die toch maar eens poolshoogte komt nemen. Waarop de politieman uiteraard: 'Hou ons op de hoogte.' Het schoolhoofd, zelfverzekerd: 'Zodra de dader bekend is, hoort u van ons.' Politie af.

En dan de sensationele cliffhanger: de politie blijkt de kwestie stiekem toch te onderzoeken. Morgen meer. Het is bepaald een prestatie om zoiets te verzinnen, maar het is absoluut knap om dat soort teksten ook nog te kunnen verkopen. Of had Van den Ende de eerste afleveringen helemaal zelf bedacht?

Enfin, volop tijd gehad om tegelijk het deur- en telefoonklassement bij te houden. Soaps bestaan namelijk eigenlijk uit een aaneenschakeling van mensen die ergens komen binnenlopen of opbellen, maar dan in elk geval een larmoyant schijnende mededeling uit hun mond laten vallen - acteren is echt iets anders. Omdat 'Goudkust' eerst nog op toeren moet komen en dus langdurige kennismakingsscènes bevat, scoort deze serie nog laag in het deur- en telefoonklassement. Qua telefonische ingrepen won 'Onderweg naar morgen' het van 'GTST' met 8-4. (Gemiddeld elke drie minuten zit er iemand een cruciaal telefoongesprek te voeren in 'Onderweg'). In 'Goudkust' figureert de losse huistelefoon, maar het verhaal is nog niet zodanig ontwikkeld dat deze moderne Deus ex machina aanhoudend in bedrijf is. Opmerkelijk in de drie series is wel dat de gewone zaktelefoon er nog niet in is doorgedrongen.

Wat betreft het gebruik van de deur als opening voor een sensationele wending van het verhaal, scoorde 'GTST' acht keer tegen 'Onderweg' zes keer. Ook 'Goudkust' loopt hier nog achter. Maar de belofte van die serie is al wel volstrekt duidelijk. Meer van hetzelfde.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden